5 297 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Fästa 45x95 stolpe i fasaden
Jag skall fästa en 45x95 tryckimpregnerad stolpe i fasaden (skall bygga ett kortare plank). Fasaden består av lockpanel. Kan jag fästa den rakt i fasaden, eller bör jag leta rätt på ett ställe där det finns en regel? Vilken typ av skruv (dimension?) är lämplig?
Mvh,Per
Mvh,Per
Leta upp ställe där reglarna finns i fasaden. (borde vara ganska enkelt om du ser var spikskallarna "lyser" igenom färgen. Sitter nog med cc 60cm i höjdled?)
Dimension på skruv är beroende på vad du ska ha för belastning..
Fransk skruv/bult av någon form, antingen 8, 10mm tjock och så att den når genom din 45mm regel + ev lock 22mm + panel 22mm och in i regeln bakom..
Förborra gärna i panelen, så riskerar du inte att den spricker när du drar i bulten.
Mvh
Thomas
Dimension på skruv är beroende på vad du ska ha för belastning..
Fransk skruv/bult av någon form, antingen 8, 10mm tjock och så att den når genom din 45mm regel + ev lock 22mm + panel 22mm och in i regeln bakom..
Förborra gärna i panelen, så riskerar du inte att den spricker när du drar i bulten.
Mvh
Thomas
Ta också en (platt) träborr och borra igenom halva stolpen så slipper du ha så långa skruvar. 16-20mm kan vara lagom så får du in en hylsa att dra åt med. Vinkla gärna lite lite lite uppåt så blir inte vatten stående i hålet.
Klicka här för att svara