Hej!
Vi tänkte riva en bärande vägg och har därmed låtit en konstruktör räkna på balken och pelarna som ska ersätta.
Nu sitter jag och funderar på hur man, på "bästa" sätt, ska fästa dessa i varandra? Har kollat runt på forumet och kommit fram till att skruvning i vinkel eller nån form av förband (typ skarvplåt?) är det som gäller.
Är det någon som har andra tips eller idér kring detta?

Och ska man sen också fästa balken mot takstolarna med tex vinkeljärn?
Och pelarna mot golvet med samma lösning?

B
vart ska pelarna vara har du tänkt?
i vardera ände bara eller på mitten också?

Skarvplåt på varje sida funkar ju fint om det är samma dimension

spock skrev:
Hej!
Vi tänkte riva en bärande vägg och har därmed låtit en konstruktör räkna på balken och pelarna som ska ersätta.
Nu sitter jag och funderar på hur man, på "bästa" sätt, ska fästa dessa i varandra? Har kollat runt på forumet och kommit fram till att skruvning i vinkel eller nån form av förband (typ skarvplåt?) är det som gäller.
Är det någon som har andra tips eller idér kring detta?

Och ska man sen också fästa balken mot takstolarna med tex vinkeljärn?
Och pelarna mot golvet med samma lösning?
Det här med att skruva balkarna är lite lurigt. Det är inte skruv som skruv. Den lösningen som folk oftast har sett, och som fungerar är med speciella WT-T dubbelgängade skruv från sfs. Dessa fungerar utmärkt men kan inte användas hur som helst utan kräver korrekt montage för att ge bärighet. Att bara dra i ett par överblivna trallskruv eller liknande har inte så stor effekt, då kan man likväl låta bli. (Bär ramen bara vertikalt så behöver man egentligen inte heller ngn infästning ;) )

Det enklaste, om skarven inte är synlig, är dock som mats_o säger att spika dit plåtar.

Jag hade ändå tänkt att gipsa in rubbet sen så det lutar ju då mot plåtar.
Det blir en pelare i varje ände av balken, där den ena står mot en yttervägg. Ska jag vinkla fast dessa mot golvspånet? Tänker mest på den pelaren som hamnar ute i rummet, så den står kvar efter ev. påspringning av småbarn ;).
Och bör/ska man vinkla fast balken mot takstolarna?

Och 'ja', balk och pelare är av samma dimension.

Redigerat:
Vad är det under golvspånplattan?

I nuläget: isolering. Men jag hade tänkt att kortla under med samma dimension som bjälklaget. Sedan murar jag upp med leca i grunden och kliar dessa stumt mot kortlingarna.

Beroende på hur stor last det är på din pelare så är det kanske en ide att låta pelaren passera ner genom bjälklaget till lecan direkt. Trä tar betydligt mindre last tvärs fiberna.

Vinkeljärn är en bra lösning annars. Dito mot takstolarna.

Brottlasten på pelarna ska enl beräkningarna ligga på 25,281 kN (115x115-pelare), men om detta är mycket eller ej vet jag inte...
Tror du att 170x40-bjälklaget (har jag för mig att det är) klarar det?

Fråga konstruktören.

Att ställa en limträpelare på en liggande 40 (45?) regel känns tveksamt dock. Om stödet för denna sedan består av kilar så är upplagsytan där mkt liten.
Risken är att kortlingen deformeras, med följd att golvspånplattan knäcks.

Kan bara instämma med Krawk.

Iom att du behöver en limträbalk så pratar vi troligen om en hel del tyngd. Den tyngden kommer med på pelarna och det under pelarna ska vara starkara än pelare och balk annars har du en risk för att du får ett problem där

Tanken var att lägga ihop t.ex. 5st kortlingar vid varje pelare så att man får en sammanlagd yta som är ungefär lika stor som blocken under, och också bredare än själva pelaren.
Men det kanske är dags att tänka om?

Principskiss, fast balken kommer att gå tvärs bjälklaget...

• Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade iaf kontrollerat deformationerna i kortlingarna.
Även mht krypning med förhöjd fukthalt eftersom undersidan av kortlingen ligger kallt (?).

Det är inget som kommer att få huset att rasa men man riskerar nedbuktning kring pelaren som blir svår att reparera.

Ser ingen anledning att inte gå ner med pelaren genom bjälklaget. Då kan man dessutom låsa den mot golvreglarna med en kortling på varje sida.

Tack för synpunkterna!
Jag har tänkt om och tänker ta ner pelarna genom bjälklaget. Men som du redan nämner, hur blir det med kyla och lite fukt i krypgrunden? Hur påverkas limträet av detta?

• Gilla
tompalompas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.