Totte_S
Har två 95*95 tryckta stolpar som står 1800 från huset, med 4000 emellan.
Skulle vilja göra ett snedtak (typ altantak) täckt med tegelpannor på grov läkt (typ 45*45) så att teglet blir synligt underifrån.
Behöver lite vägledning i dimensionering och materialval. Räcker det med 45*220 C/K klassat som hammarband, eller måste jag använda limträ för att det skall hålla för tegelpannor och snö? Takbjälkar 45*170?
Tror vi har snözon 2, hustaket har mansardtak så det kan kasa ner lite snö ibland där entrétaket hamnar ....

kom igen, någon borde väl våga tycka lite åt mig? Jag skall väl inte behöva "fråga någon som vet"...:)

Redigerat:
apotekarnes
4 meter är en jäkla bit för en ensam 2*9 regel. Jag tycker, utan att egentligen ha stenkoll, att det känns klent. Taket väger en hel del: 10 kvm * 10,7 st/kvm * 3,9kg (benders.se) = 417kg + vikten från takbjälkarna. Sen har du ju snön också, här är såklart taklutningen helt avgörande för snölasten och ett entretak brukar ju oftast inte ha speciellt brant lutning. Det finns tabeller för detta men jag vet inte riktigt var. Jag tror att du borde sätta upp en stolpe till i mitten, eller hamnar det mitt för dörren då?

Totte_S
Nu har jag fått förslag från annat håll på 70*195. Kommer troligen försöka med det, annars får det helt enkelt bli limträ av nån sort.
Extra stolpe går fetbort.
Försöker få till minst 10 graders lutning.

En billigare väg än limträ är att limskruva ihop två st 45x195, då har du en stabil balk. Lycka till!

Om man dristar sig till att jämföra med kosntruktioner där man typsikt använder 45x220. Det är ju en dimension som är ganska vanlig i mellanbjälklag. Där sitter bjälkarna oftast med cc60. Och ofta med en spännvidd på ca 4- 4,5m.

Ett mellanbjälklag i bostadshus dimensioneras för att tåla en last på 200kg per kvm plus konstruktionens egenvikt. Så lite grovt kanske man kan anta att en sådan konstruktion skall tåla 230kg per kvm.

Nu har ju du 1,8 m ut från väggen vilket motsvarar 3 fack i ett mellanbjälklag. Du har upplag dels på hammarbandet dels där taket fästs i väggen.

Bjälken i mellanbjälklaget tar upp last från 0,6kvm per löpmeter (30cm åt båda håll), ditt hammaband tar upp last från 0,9 kvm per löpmeter. Dvs om din snölast plus egenvikt är lägre än ca 150 kg per kvm så får du exakt samma beslastningsfall som man har i ett mellanbjälklag (har ingen aning om hur mycket snölast man bör räkna med).

Samtidigt så är ju mellanbjälklaget främst dimensionerat för att inte böjas ner för mycket, man har såvitt jag förstår en rätt stor marginal till brott. Ett entretak borde kunna tillåtas böjas ner avsevärt mer än ett mellanbjälklag.

Om det rent utseendemässigt är Ok så skulle jag nog föreslå att du hellre kör med 225mm än går ned till 195 som du hade fått förslag på, den extra höjden gör ganska mycket på nedböjningen. men det är ju klart att om det visar sig att du inte behöver räkna med mer än typ 50kg snölast så borde det vara OK även med den klenare bjälken.

Totte_S
Tack för det inlägget. Skönt att få lite referenser.
Hammarbandet kommer nog dessutom att toppas av en liggande 45*195 eftersom någon med visst designinflytande i projektet bestämt att det skall vara runda limträstolpar á 1200 kr st, och dessa är ihåliga och behöver ett lock.

apotekarnes
hempularen skrev:
Om det rent utseendemässigt är Ok så skulle jag nog föreslå att du hellre kör med 225mm än går ned till 195 som du hade fått förslag på, den extra höjden gör ganska mycket på nedböjningen.
Jag har lärt mig att bärigheten är linjärt med bredden och kvadrat mot höjden. Alltså 1,95*1.95 = 3.8 och 2.25*2.25=5.06 dvs. mer än trettio procent starkare med en 45*225. Vill man inte ha en fult hög bärlina kan man ju följa det tidigare rådet och limspika ihop två 45*195 eller 45*170. 4 meter extra regel kostar inte så mycket.

Glöm inte att räkna med bredden...
Elastiska böjmotståndet är: W = (bh^2)/6

70*195 är alltså starkare än 45*225

Totte_S
Nu sitter det en 45*225, fast det hade blivit snyggare med 70*195... Får se hur det känns. Går ju alltid att göra om om det ser fult ut. Får bli nästa år....

apotekarnes
Krawk skrev:
Glöm inte att räkna med bredden...
Elastiska böjmotståndet är: W = (bh^2)/6

70*195 är alltså starkare än 45*225
Jag blir lite nyfiken på din fina formel. Varför dividerar du med 6? Vilken enhet får du ut av en beräkning?

Om du är duktig på fysik vore jag tacksam om du kunde utveckla detta litegrann, så att jag i alla fall kan få intala mig själv att jag begriper...

Redigerat:
apotekarnes
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.