Hej

Vi är förtjusta i pärspontpanel och tänker sätta det i våra innertak. Hur är bästa/snyggaste sättet att sätta upp dessa, spik clips, skruv??

Tacksam för svar

clips eller spikpistol enligt min uppfattning

Om du använder spikpistol var sätter du spiken då??

Sätter man spiken "rillan" eller vad det nu heter, det där spåret på framsidan, syns den nästan inte alls.

Jag har kört tak med spiken mitt i plankan. Med rätt spik och oistol kan man få dem att tränga in lite lgom mycket och då synns de knappt efter ett tag

Tack för era svar...låter ju enkelt med spikpistol. Är det någon som har erfarenhet av clips, är det bökigt??

Ingvar skrev:
Tack för era svar...låter ju enkelt med spikpistol. Är det någon som har erfarenhet av clips, är det bökigt??
Det tar ju längre tid än att spika, men det är inte svårt och det går fortare när du fått in snitsen. Jag kör clips överallt i taket.

Hej

Körde med spikpistol vilket gick snabbt och lätt, eftersom vi sedan skulle måla vitt duttade jag med snickarspackel i de små, små märkena innan målningen. Blev perfekt.

Hej.
Satte precis upp "pärlspont" i badrummet. Finns en typ av skiva från Panelskivan som ser ut som pärlspont. Dock mycket smidigare att sätta upp. Limmade upp alltihop, smidigt! Kanske lite jobbigt den dag de ska bort men, men.... de löser man då.

Har själv kikat lite på panelskivan, men hur blir det med skarvarna längsgående?
Ser det ut som att det är en skiva?

Det går ju alldeles utmärkt att spika pärlspånt med dyckert. Sätter man spiken i spånten så syns den inte alls!!

Skruvade panelclips, gillar inte tanken att innertaket ska hänga i spik.
Får för mig att det kommer komma ned en vacker dag då ;D

Precis som våra gamla treetex-tak, de är på väg ned för spiken krupit ut.

Nädu rätt spikat så sitter det där det sitter. Åtminstånne i 40 år+

Hur tätt e de tänkt att man ska spika/skruva? cc45 el. cc60?

Hado skrev:
Hur tätt e de tänkt att man ska spika/skruva? cc45 el. cc60?
Spikläkt ska du ha på cc60 så det är också ett lämpligt spik/skruvavstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.