8 961 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Obehandlad panel över vintern
Nu är det väl per defentition för sent för att måla utomhus med dagg och början till frostnätter och sådär, så jag undrar, hur mår panelen (finsågad stående) om man spikar upp den obehandlad och låter det vara tills det blir behagligare klimat i kanske maj?
Hjälper det nåt om man stryker på grundolja? (Har två hinkar stående som aldrig kom till användning när vi bytte fasad på huset.)
Hjälper det nåt om man stryker på grundolja? (Har två hinkar stående som aldrig kom till användning när vi bytte fasad på huset.)
Som amatör så tycker jag att det bör gå bra. Jag har en gavelspets, som snart påbörjar sin 3e vinter, tycker inte att den har tagit någon skada, jag målar när jag får tid.
Klart bättre med olja än utan...
Det som kan/kommer att hända är att du får gråträ och eller mögel på brädorna, men det borstar och tvättar du ner innan målning.
Snäppet bättre är ju att olja in och stryka en gång med grundfärgen.
Lite dagg på grundfärg kan kvitta - det är toppfärgen du inte vill ha fukt på.
Titta bara på hur många Älvsby-hus, Myresjö-hus osv som står leveransgrundade över vintrarna...
//Daniel
Det som kan/kommer att hända är att du får gråträ och eller mögel på brädorna, men det borstar och tvättar du ner innan målning.
Snäppet bättre är ju att olja in och stryka en gång med grundfärgen.
Lite dagg på grundfärg kan kvitta - det är toppfärgen du inte vill ha fukt på.
Titta bara på hur många Älvsby-hus, Myresjö-hus osv som står leveransgrundade över vintrarna...
//Daniel
Panel som får chansen att torka upp då och då klarar sej länge, det är inget problem. Jag har ett förråd kvar att bygga innan vintern, hade tänkt måla den panelen om det bara är lite sol i oktober, tror inte det spelar så stor roll med lasyr på ett kallförråd, det kan ju andas ut fukten inåt om inte annat. Men annars gör jag som andra uppsalabor (Amatörbyggaren)
målar när jag får tid.
Jag målar panel för fullt till vårt hus. Lägger varje panelbräda med mellanlägg och täcker över natten med presenning. Bättre färdigstryka en gång än att spika upp omålat då risken är att man får ett randigt hus när virket torkat till efter målning på plats.
Ska jag måla all panel på marken lär jag få hålla på till december, det är ju för fan över 200 brädor. Jag vet nog att det finns risk för ränder, men just nu behöver jag bara bli av med "skiten" från marken, och skydda garageväggen, så jag får väl ta det då isåfall. Sitter den dessutom omålad på väggen och torkar så lär den väl rimligtvis krympa av sig själv om det är över ett halvår tills man ska måla?
Är det lockpanel du ska sätta blir det ju inte så bra att måla först efter de sitter på väggen, de kommer krympa lite efter ett tag och då kommer omålad träyta att lysa fram i skarvarna, inte kul å måla över en gång till.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
På en halvtimme målar du nog 20 brädor.cheetah1 skrev:
Satsa en tilmme om dagen, och det är gjort på en vecka.
Se lite positivt på det: När det väl är målat, behöver du inte göra om det på tio år minst.
//KoW
Vi håller också på att måla i ett begränsat utrymme.
Löste det genom att ställa brädorna på högkant.
Sätt 2 st 45x95-reglar rakt ut från väggen med stöd längst ut.
Reglarna sätts i bekväm arbetshöjd.
På reglarna spikas 40 st 4"-spik med 30 mm avstånd. Precis så att de målade brädorna får plats på högkant mellan spikarna. Våra brädor är 200mm breda och då får vi plats med 40 brädor i stället för 7 st.
För att flytta de nymålade brädorna gör man två hållare av 45x95. Någon decimeter längre än bredden på brädan. Slå i 2 spikar med avstånd ca: 5 mm längre än bredden på brädan. Slå ner dem så att de sticker ut några mm mer än tjockleken på brädan. Nu är det bara att lägga hållarna över brädan med spikhuvudena ner förbi brädkanten. Vinkla hållarna utåt på ovansidan och det går fint att flytta brädorna utan att kladda ner sig.
Hoppas att jag förklarat någorlunda vettigt !
Löste det genom att ställa brädorna på högkant.
Sätt 2 st 45x95-reglar rakt ut från väggen med stöd längst ut.
Reglarna sätts i bekväm arbetshöjd.
På reglarna spikas 40 st 4"-spik med 30 mm avstånd. Precis så att de målade brädorna får plats på högkant mellan spikarna. Våra brädor är 200mm breda och då får vi plats med 40 brädor i stället för 7 st.
För att flytta de nymålade brädorna gör man två hållare av 45x95. Någon decimeter längre än bredden på brädan. Slå i 2 spikar med avstånd ca: 5 mm längre än bredden på brädan. Slå ner dem så att de sticker ut några mm mer än tjockleken på brädan. Nu är det bara att lägga hållarna över brädan med spikhuvudena ner förbi brädkanten. Vinkla hållarna utåt på ovansidan och det går fint att flytta brädorna utan att kladda ner sig.
Hoppas att jag förklarat någorlunda vettigt !
Jan-Å har rätt, låt målningen vara till våren. Panelen hinner torka och du kan måla med mindre risk för krympning efteråt. Det viktiga, som vid all målning, är att mätta ändträ med träolja som första steg vid målningen i vår.
Jag målade min garagepanel när den var uppsatt, granngubbarna muttrade för man ska måla innan uppsättning för att undvika ränder osv. Jag håller helt med cheetah1 det tar för lång tid att hålla på så, månader jmf med en vecka. Visst har det krympt lite här å där men inte värre än att det gick att måla på dom brädorna på en halvtimme. Det som krymper i vår får jag väl ägna en halvtimme åt då.
Klicka här för att svara