Gjorde så på min gamla kåk, satte 6 mm över tretex. Ångrade direkt att jag inte gjorde det överallt från början. Blir kanonbra.

Jag har oxå en 50-talskåk och rekommenderar att riva ner tretexen och ersätta den med riktig gips. Har provat med renoveringsgips men tyckte det var betydligt svårare på lite ojämna väggar. Tretex brinner nåt fruktansvärt om det skulle skulle ta eld så bara det tycker jag fäller avgörandet.

FredrikFiskare skrev:
Jag har oxå en 50-talskåk och rekommenderar att riva ner tretexen och ersätta den med riktig gips. Har provat med renoveringsgips men tyckte det var betydligt svårare på lite ojämna väggar. Tretex brinner nåt fruktansvärt om det skulle skulle ta eld så bara det tycker jag fäller avgörandet.
hej.
varför sätta renoveringsgips?
den e bra mycket dyrare samt att det får ett sämre resultat om underlaget nu är tretex.
kör med 13mm gipsen istället. visst det blir en smyg men det blir det me 6mm också.

när jag nu precis blivit klar med mitt stora : extream home makeover projekt så har jag valt mestadels 12 mm spånskiva.
varför?
jo: det kostar mycket mindre samt att där jag nu inte skall hänga en tv lr köksskåp där behövs ej plyfa.
att hänga en spegel ,tavla mm. klarar spånet av.
men köket å där tv väggen är har jag plyfan.

i ett garaget m.m så kan det va käckast att köra med osb men inte tvunget.
spånskivan tar MYCKET last.
angående fukten, ja skulle det vara ett problem så har du större problem en skivan i detta uterum med så mycket fukt att denna skulle skadas.

plyfan å spånskivan skruvas upp med spånskruv 41 mm lr skjuter fast med spikpistolen 3".

mvh
snickar estwing

Osb, spån eller plyfa.. Vad är det för tunga grejer ni hänger upp på era väggar så att hela huset behöver dessa skivor. Dubbelgips med molly eller liknande tål det mesta.

En hylla med ett par växellådor, diverse verktyg, bildäck, en och annan liten båtmotor osv tror jag inte att jag skulle våga hänga i dubbelgips med mollyskruv...

Jag har just skruvat gips på 70m2 garageväggar plus 100m2 övervåning.
På övervåningen har jag 12mm spån under gipsen och i garaget 12mm osb.

I garaget hände det 2-3ggr att gipsskruven "slirade" i osb skivan, dvs att den inte drog bra.
Detta hände aldrig på övervåningen där jag skruvade i spånskivan.

Egon84 skrev:
En hylla med ett par växellådor, diverse verktyg, bildäck, en och annan liten båtmotor osv tror jag inte att jag skulle våga hänga i dubbelgips med mollyskruv...
Det är ju i garaget det va? Men jag tänkte mer på inne i själva huset.

Ja, i garaget, som tråden handlade om... :)

Tänkte också sätta OSB i mitt förråd. Tänkte ha enbart gips först för att det är lättare att måla snyggt, är lite snål för att ha dubbla lager (osb+gips).

Nu är jag inne på OSB med glasfiberväv på, borde väl bli en schysst och hållbar yta?

Det är tveksamt om du kan limma glasfiberväv direkt på en OSB-skiva. Risken är stor att det släpper när du limmar på ett "levande" material. Ska det bli snyggt så är det nog gips som gäller.

Och hur gör jag bäst om jag inte vill ha gips ovanpå?

Går det att grovspackla direkt på OSB?
Det är som sagt bara ett förråd så finnishen behöver ju inte vara perfekt.

Spacklet börjar väl spricka när träet börjar röra på sig... Måla rakt på OSB istället kanske?

Självklart går det att både sätta glasfiberväv och spackla på OSB. Rörelserna är minimala. Folk överdriver det här med "levande material" in absurdum. SÅ jäkla "levande" är det inte. Se till att spackla in pappremsor i skarvarna bara så spricker det inte.

Pappremsor om jag bara ska grovspackla och måla då antar jag?

Spacklar man skarvar och skruvhål när man sätter glasfiberväv eller hur fäster vävlim på spackel?
Vävlim ska ju fästa på spånskiva, så då borde det ju fästa på osb också...

Mikael_L
Spånskiva remsar och spacklar man ju. Håller bra i vanlig inomhusmiljö om det är rätt gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.