Håller på att rita på ett nytt förråd till mig själv men jag har kört fast på två punkter.

Dels hadde jag tänkt mig att göra ett litet loft för virke och dylikt men jag kommer inte på någon smart metod att fästa åsarna i den bakre väggen.

I fronten är det lösningen ovanför dörrarna jag är osäker på. Tänkte köra dubbla 2X9" där för att ta upp trycket från taket. Vet inte om detta räcker eller om det finns någon smartara lösning.

Sen tar jag gärna emot allahanda tips som gör det snabbare/enklare att bygga

Redigerat:
Om du bifogar din fil i ngt universellt läsbart format tex pdf eller jpg blir det möjligt även för mig att se vad du menar.

anaitis skrev:
Om du bifogar din fil i ngt universellt läsbart format tex pdf eller jpg blir det möjligt även för mig att se vad du menar.
Google får väl ändå anses som rätt universiellt idag....

Programmet laddar du hem från:
http://sketchup.google.com/

Någon typ av stolpsko som den i inlägget ovan är nog en god idé. Det kan ju annars räcka att dra ut "åsarna" förbi väggreglarna fästa dem från sidan då det inte lär bli några större laster på loftet?

njurundait skrev:
Google får väl ändå anses som rätt universiellt idag....

Programmet laddar du hem från:
[länk]
Det visste jag!
Men jag sitter vid en låst dator, kan inte installera prg.

En jpeg variant var beställd ;)

• förråd3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med stolskorna är att det blir väldigt lite att fästa dem i så det känns inte så bra. Alternativet med att lägga dem omlott och skruva igenom känns bättre.

Ett tredje alternativ är ju att fälla in en 45X145 längsgående så att man får nått stadigt att fästa stolpskorna i

Som upplag för loftbalkarna i bakre delen skulle jag fäst en 45 x 95 på de stående reglarnas insida. Enkelt och billigt.
Den kommer visserligen att synas överst på insidan av väggen - men det spelar i mitt tycke mindre roll i ett förråd.

Balkarna över dina dörrar har inte kunnat ge ngt förnuftigt överslag på utan att ha mått och snölast.

Tack för tippset

Jag hadde tänkt mig att göra vanliga slagportar genom att ta en plywood, stomme av 45X45 eller 45X70 och sen en plywood till. Iom att de flaken är 1200X2400 så blev det ju praktiskt med en 2.41-2.42 någonstans på hålen.

Snözon 3 kan vi säga, varierar mellan 2.5 och 3.5 i komunen. Plåttak plus isolering är dimensionerande vikt.

Jag gjorde ett snabbt överslag på baksidan av ett kuvert från banken.
Med en 45x220 blir spänningen ca 10 MPa, med två hälften, 5 MPa.
Detta utan hänsyn till att du antagligen väljer att ha en lång balk som går längs hela fasaden, över båda dörröppningarna.
Har inte kollräknat på nedböjning, men det bör inte ställa till ngt om du inte överdriver passformen mellan dörrar och karmar.

Slutsatsen blir alltså att det räcker med en 45x220

B
jag tror du kommer att inte så mycke snö på plåttaket.
det är en väldigt vinkel. annars ser din konstruktion bra ut

Lutningen är lite grovt 14 grader om jag räknade rätt på trigometrin ;)

hadde just tänkt limskriva ihop den där balken för att få en balk över hela längden. Men det låter ju helt klart som att det ska hålla i alla fall :)

Nu har jag grubblat och ritat om en del. Vad säger ni om den här varianten då?
Gjort om framsidan och fäst loftet sida i sida i bakkant

• förråd5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
såg först inte skillnaden. men jag såg inte att du hade ritat en tunn regel där upp. denna ser bättre ut än förra.(förlåt).
vad för bekläddnad på väggar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.