Jag ska lägga golvspån i gammalt hus. Reglarna varierar mycket, så det blir svårt att lägga skarvarna växelvis på olika reglar. Är det OK att lägga alla skarvar (kortsidan) på samma regel?

Här blir det 6 skivor i bredd (på samma regel)

B
du kan lägga skarvregel.
inget vidare bra med generall skarv

På vilket sätt är det dåligt med generalskarv?

Jag har fått lära mig att om man skruvar och limmar 22mm golvspånskivor så behöver man inte skarva på reglar, men man ska inte skarva två rader bredvid varann mellan samma reglar.

// Per

Ok! Så om jag förskjuter varannan rad så funkar det med "flygande" skarvar?
Helt flygande kommer de inte vara, tippar på att det blir max 15-20 cm till närmaste regel.

Kanske ska tillägga att det är Byggmax golvspån, vet inte om det gör någon skillnad?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1022.aspx

en tanke bara... är det verkligen bättre med skarvar i luften än alla skarvar på samma regel? Förstår inte varför det är så hemskt med generalskarv?

P
Kolla först att Byggmax golvspån numer får skarvas mellan reglarna. Tidigare fick det bara skarvas på regel.

Jag skulle köra på generalskarv isf. Men går det inte att fixa nya reglar? Det är ju inte många kronor det handlar om...

En grej med generalskarv är väl att även om den är över bjälke så riskerar man att det blir en liten "knix" där om bjälklaget inte är riktigt 100% jämnt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.