Jag funderar på att bygga på en våning ovanpå balkongen, och skulle isåfall få en spännvidd på 7 m. Är det värt att ens tänka på att bygga takstolar till det?
Jag tror nämligen att det blir svårt att komma in med lastbil / kran här hos oss...

Såg en byggbeskrivning på takstol 6m där man byggde den på golvbjälklaget och sedan hängde de upp och ner på väggarna. De var byggda med 2"9 och hade bara två mellanbjälkar. Tror ni att samma konstruktion skulle funka på 7m?

Det finns en bok som Byggforskningsrådet har gett ut som heter "Takstolsboken" och som innehåller alla typer av takstolar och hur man dimensionerar dem.

Har själv byggt egna 7-meters takstolar efter den.
Rent ekonomiskt så blir det samma kostnad som att köpa färdiga takstolar från någon snickerifirma som bygger takstolar och då slipper du arbetet.
Har du eget virke så är det en helt annan sak och du kan välja egna dimensioner och utföranden efter smak.

Under svärfars begåvade ledning byggde vi takstolar som var 8 m så visst går det. Tyvärr är jag inte till nån hjälp i övrigt eftersom detta hände 1986 å ja har inga ritningar å bor inte kvar i huset heller, men som sagt det går aldeles utmärkt.

Fast jag ser inte problemet med att köpa färdiga? kan du få dit materialet att bygga av kan du väl ta dit en färdig?
Dom är ju inte större än att du tar dom på takräcket om det behövs..

Jag köper gärna hem färdigbyggda, speciellt om det blir ungefär samma pengar som att göra egna. Det jag tänkte på var bara att de måste vara rätt tunga att lyfta 3 meter upp i luften eller är de inte det? Hur har ni andra gjort, har ni lyft upp dem manuellt?

Det var därför jag tänkte bygga egna, eftersom man då kan göra det på plats.

Tossegubbe: De måste väl vara åtminstone 7 x 1,8 m så det är väl lite dumt att ta ett gäng sådana på taket? ;)

Lyft upp en sida först, sen är det bara att skjuta på, det går att bära den takstolen själv, utan att vara någon biff,
Är man två man är det inga problem att få upp dom, det går väl ensam också, men risken att göra illa sig ökar..

Jasså, är de så lätta? Då kanske jag ska beställa trots allt.. :)
Håller på att skickar in offertförfråga till olika nu. Vad tror ni att man kan räkna med för pris mellan tummen och pekfingret för 8 fackverksstolar?

En sådan takstol borde väga i strleksordningen 50-80kg så tunga är dom inte att hantera på två man och man kke inte bör köra 10på en gång på takäcket men 4-5 är ju inga bekymmer o man kör med förnuft..
Kommer ihåg när jag hade 850kg färg i hemmabyggda takboxen till landcruisern en gång och lite vingligt rondellerna var det kke men inga som helst problem i övrigt ;)

Hör kanske inte hit men maxlast på tak brukar ju ligga runt 100kg och maxlast för hela bilen brukar ju ligga på 4-500 kg... så att köra 4-5 tkstolar på 50-80 kg... njae... räknas inte lastvikten in i att köra med förnuft....::p

Njae lastvikten är anpassad för motorvägshastighet... man kan säkert 4dubbla den i låg fart...

Mikael_L
Mäster skrev:
Lyft upp en sida först, sen är det bara att skjuta på, det går att bära den takstolen själv, utan att vara någon biff,
Är man två man är det inga problem att få upp dom, det går väl ensam också, men risken att göra illa sig ökar..
Hehe, tror inte riktigt det ... men nästan ...

Dom med 4 meters spännvidd jag gjort till garaget klarade jag nätt och jämt bära runt på själv (men då är jag ingen biff, mer en sparris då ;)).
Hade dom varit gjorda av en takstolstillverkare hade dom haft klassat virke i sig och därmed smäckrare dimensioner och därmed lättare. En ren gissning 20-25% lättare.

När takstolarna skulle sättas upp var vi två sparrisar, då gick det absolut hur lätt som helst, vi kunde lätt ha haft att göra med 5-6 och kanske 7 meters takstolar, kändes det som.

chrille112 skrev:
jasså, är de så lätta? Då kanske jag ska beställa trots allt.. :)
håller på att skickar in offertförfråga till olika nu. Vad tror ni att man kan räkna med för pris mellan tummen och pekfingret för 8 fackverksstolar?
8-10000:- ?

Okej tack allihopa för svaren! Nu är det bara att hoppas att jag får svar på någon av offerterna... :)

Tossegubbe skrev:
Njae lastvikten är anpassad för motorvägshastighet... man kan säkert 4dubbla den i låg fart...
Hehe... Försök övertyga Harry Haffa om den teorin....:D

Tossegubbe skrev:
Fast jag ser inte problemet med att köpa färdiga? kan du få dit materialet att bygga av kan du väl ta dit en färdig?
Dom är ju inte större än att du tar dom på takräcket om det behövs..
Antingen har du aldrig sett/hanterat 7m takstolar eller så syftar du på ej enornt stor bil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.