10 254 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Spån eller OSB?
Sida 1 av 2
Håller på med ett litet projekt i mitt uthus där jag håller på och reglar upp och isolerar ett hobbyrum.
Det jag funderar på är vad jag ska klä insidan av vaggarna med, OSB eller spånskiva? Rummet kommer tidvis att stå ouppvärmt om det har någon betydelse för materialvalet.
Eller kanske man ska dra råspont med en gipsskiva på, då kan man ju lätt skruva upp saker på väggen iaf.
Det jag funderar på är vad jag ska klä insidan av vaggarna med, OSB eller spånskiva? Rummet kommer tidvis att stå ouppvärmt om det har någon betydelse för materialvalet.
Eller kanske man ska dra råspont med en gipsskiva på, då kan man ju lätt skruva upp saker på väggen iaf.
Tveklöst OSB. Jag tror att det klarar av fukt bra mycket bättre än spån. Spånskivor sväller och blir porösare av ouppvärmt och antagligen fuktigt.
Vill man sen ha snygga ytor kan man ju klä med easycover eller nåt annat.
Vill man sen ha snygga ytor kan man ju klä med easycover eller nåt annat.
Redigerat:
Håller med de föregående talarna så OSB.
Spån är väl iofs ganska mycket billigare, eller? Inte avgörande i frågan, men till ett helt hus sparar man nog en del.
Definitivt gips i ytskiktet! Definitivt något att skruva i bakom gipset.
Bäst bärighet efter kortlingar är ju konstruktionsplywood, men också dyrast.
Billigast men också sämst är väl spånskiva.
Jag anser att OSB är den perfekta kompromissen. Enklare att sätta upp än råspont. Mycket billigare än plywood, men bättre bärighet än spånskiva.
Så mitt råd lyder: definitivt gips med OSB under!
Kom bara ihåg att lämna 2-3 mm springa mellan varje OSB-skiva (svällmån som förebygger buktande väggar). Bäst skruvar man OSB med spånskveskruv - inte gipsskruv (pga att OSB är hårdare än gips).
När det gäller håltagning för eldosor är det mest praktiskt att välja något större dosfräs till OSB, dvs T80 istället för T70 till vanliga apparatdosor osv. Till gipset ska det givetvis vara T70 till apparatdosor.
Jag anser att OSB är den perfekta kompromissen. Enklare att sätta upp än råspont. Mycket billigare än plywood, men bättre bärighet än spånskiva.
Kom bara ihåg att lämna 2-3 mm springa mellan varje OSB-skiva (svällmån som förebygger buktande väggar). Bäst skruvar man OSB med spånskveskruv - inte gipsskruv (pga att OSB är hårdare än gips).
När det gäller håltagning för eldosor är det mest praktiskt att välja något större dosfräs till OSB, dvs T80 istället för T70 till vanliga apparatdosor osv. Till gipset ska det givetvis vara T70 till apparatdosor.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Mycket bra inlägg och kanon att du lämnade tipset att släppa springor mellan eftersom OSB också sväller och ändrar sig i storlek till skillnad från gips.Marcus J skrev:Definitivt gips i ytskiktet! Definitivt något att skruva i bakom gipset.
Dock hade jag personligen hellre valt att lägga en eller kanske ett par tusenlappar till och satsat på plyfaskivor bakom istället då jag anser att det är stabilare.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Myckt snack om bärighet mm. Har någon här på forumet, inte jag iallafall, upplevt att man vill hänga upp en så tung sak på en vägg att spånskiva bakom gips inte skulle hålla? Har själv spån bakom gipsen och det drar grymt att skruva upp grejor i, tv eller hyllor är inga problem. Är det en enormt tung verktygstavla så regla tätare och sätt kortlingar. Eller har vi skapat ett I lands problem
Iså fall kanske armerade gjutna väggar med kem ankare och expanderbult är lösningen. Men då brukar det kallas kassavalv....
Jag har hela mitt kök uppskruvat på gips+spån utan kortlingar och det håller. Enkelskiva med gips bär rätt dåligt, samma gäller enkelskiva med spån, men ihop blir det väldigt bra.Havsutsikt skrev:Myckt snack om bärighet mm. Har någon här på forumet, inte jag iallafall, upplevt att man vill hänga upp en så tung sak på en vägg att spånskiva bakom gips inte skulle hålla? Har själv spån bakom gipsen och det drar grymt att skruva upp grejor i, tv eller hyllor är inga problem. Är det en enormt tung verktygstavla så regla tätare och sätt kortlingar. Eller har vi skapat ett I lands problemIså fall kanske armerade gjutna väggar med kem ankare och expanderbult är lösningen. Men då brukar det kallas kassavalv....
![]()
lånar tråden lite. håller på att byta fasad och fönster i kåken,de nya fönstren är lite mindre så jag funderar på att antingen rycka bort tre texen men är himla mycket jobb eller köra renoveringsgips över men då får jag skarva över de bitar som fattas runt fönstren,bakom tretexen är det 45 mm spontat trä det är en50 talskåkEgon84 skrev:Håller på med ett litet projekt i mitt uthus där jag håller på och reglar upp och isolerar ett hobbyrum.
vill inte fuska för mycket heller men tretexen är inget vidare frågan är vad stabilt det blir med 6 mm gips över även om det blir lättspacklat o tapetserat sen.
/robin