Skall resa en innervägg där jag kommer ha enkelgips på ena sidan samt dubbel på andra.
45x95mm träreglar.
Anlutande väggar är av spont utan invändig isolering.
Är det lönt att ljudislora denna vägg invändigt?
 
Beror lite på vad det är för rum på varsin sida om väggen, men är det vanliga rum (ej badrum, barnrum, tvättstuga etc) så borde det väl inte vara nödvändigt. Fast om det bara är en liten vägg så kostar det ju inte speciellt mycket att sätta in lite isolering.
 
Det är en kort snedvägg.
1400x2500.
Fyra reglar samt tre kortlingar. Så gipset rör inte på sig.
Har hört någonstans att isolering i innervägg endat isolerar mot lådljudet inne i vägg. Dvs när man knackar eller så på den.
Men det kan ju vara helt fel.
 
Milkshaken
En liten regel är att om övriga väggar är lika i uppbyggnad så ska nya också vara det. Dvs. Om dom andra är med vanligt regelverk, gips och isolering så ska det nya vara det oxå... Personligen hade jag satt i isolering i den stumpen du tänker göra... Det blir lite burkigt annars...
Jag satte på ett bygge t.o.m isolering i en skärm som skiljde dusch och toastol...:)
Det var föreskrivet så i ritningen...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.