7 096 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Grönt på virke, vad är det?
Jag fick tag på gamla 50x200 golvplank (kan ha suttit i något uteförråd eller liknande) som jag tänkte bygga en utebastu av. Tanken har varit att hyvla ena sidan och sponta för att bygga i skiftesverk. Gjorde en lite testhyvling idag och upptäckte att virket är delvis grönt. Det gröna sitter på ytterkanterna på båda sidorna på varje plank. Mittpartiet är ljust och fint men ca fjärdedel är grönt från båda sidorna. Nu misstänker jag att brädorna är sågade av gamla telefonstolpar. Är det så så vill jag inte använda virket i en bastu. Min fråga är huruvida det kan finnas någon annan anledning till färgen...? Det ser inte ut som mögel och sitter kanske lite för djupt för att vara det. Jag är rädd att varje plank är det mittersta snittet på en telestolpe...
Är det fur(tall)? Isåfall är det nog blåskadat. Det är en svam som angriper splintveden om man avverkar och förvarar virket som hela stockar för länge på fel årstid. Det kan även uppkomma efter sågning när man torkar det i brädgården. Är isåfall inget direkt farligt men har ökad förmåga att suga upp fukt.

Redigerat:
Klicka här för att svara