Hej

Jag ska flytta en öppning mellan en innerhall och vardagsrummet 34 cm i samband med att köket ska bli större. Öppningen ligger i bottevåningen, ovanför finns fyra sovrum och ett badrum. PÅ en bild så ser man hurjag öppnat till vänster om en stötta, öppningen ska alltså flyttas till vänster.

Öppningen finns i en bärande vägg ungefär mitt i huset 3.6 m resp 4.4 från ytterväggarna. Huset är ca 8 x 7 m i bottenyta, det är ett två vån trähus (från 53) med vind.

Öppningen är 132 cm, över öppningen ligger idag två st plankor 5x19 cm; med ett litet mellanrum fast ihopsatta med 9 brädor på varje sida. Plankorna vilar på var sida på två reglar 95x45 mm ihopspikade. Och öppningen ligger också ungefär i mitten på den bärande väggen.

Räcker det med att sätta upp motsvarande två plank, fast bara lite längre, med ytterligare en träpelare?

Jag måste väl stämpa, två stämp på varje sida, reglar över och under?

Tacksam för synpunkter.

• IMG_2387.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2388 (1).jpg
    Skapa konto
  • IMG_2389.jpg
    Skapa konto
Du får göra en sk bokrygg enl följande, lägg en planka ex45x195 på flatsida på golvet 2,5-3,0m lång, användes som underlag för stämp och domkraft, hyr två valvstämp, lägg en likadan planka ev två i stämpens klykor, två medhjälpare som håller stämpen när du lägger upp plankorna på högkant underlättar.
Använd hjälm gäller alla inblandade.
Använd en vev- eller hydrauldomkraft 1,5-2ton och en stolpe75x75 eller rundvirke ev ytterligare ett stämp,
spänn upp plankan i taket och gänga isär valvstämpen tills du känner att väggen är avlastad.
Nu kan du riva balken och ersätta den med en längre.
Den ny stolpen du tar ned lasten på måste ha ett upplag i bjälklaget och ev även ner i källaren. Lycka till/MLj

Stort tack för svar!

Några frågor bara: visst menar du att jag behöver två stämp på var sida? Är en valvstämp en speciell sorts stämp?
Å domkraften använder jag för att helt enkelt pressa upp stämpens plankor, innan jag låser stämpen?
Tror du att det räcker med att skaffa två likadana plank 5x19, bara längre för att bära upp det hela? Eller behöver jag limträ?

Lasse

Hej!
Jag hade provat med att avlasta på en sida först alltså två stämp totalt.
Placera stämpen så nära väggen som möjligt och på den sida du är minst rädd om innertaket, kan bli avtryck.
Valvstämp har byggmaskinuthyrare, justerbar höjd 2,2-3,0 med en klyka i toppen vanligt förekommande.
Du lyfter försiktigt med domkraften samtidigt som du gängar ut stämpet, det kommer att knaka en del men det är ok.
Jobba lungt och metodiskt.
Jag hade ersatt balken med två st 45x220 K24 stående sida vid sida som spiklimmas med fyrtum från båda sidor 2 st c300 så att plankorna samverkar, detta förutsätter att väggstommen är 90mm så plankorna får plats.
Plankor sida vid sida blir bättre upplag på reglarna inte så jinglikt./MLj

Tack igen MLj! Då är allt klart - bara att köra på dom semdagar jag har kvar. Härligt!

• Gilla
hhellqvist
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.