Skall sätta Apparatdosor i ny innervägg.
Innerväggen byggs på en befintlig putsad tegelvägg.
Innerväggen kommer bestå av gips på 45mm reglar.

Hur sätter man fast eldosorna på bästa sätt? De dosor jag tittat på har bara förberetts för spikning bakåt. mardrömmen vore ju om dosorna lossnar från sina fästen.

OM man köper en hole in one för att slippa ta ner gipsen igen och såga ut doshål, kommer inte dosorna hamna bakom gipsen istället för att sitta i gipsen?

Tack på förhand!

Jag vet inte vad du fått tag på för dosor men alla jag stätt på kan man spika åt sidan med också men hur som helst, dosorna väljs först och främst utefter om du ska ha enkel eller dubbelgips, de placeras på regel med avstånd 13 eller 26 mm (en liten klack i dosan visar var gränsen går) en magnet stoppas in i dosan innan gipsning och när gipsen sitter fast så kör man med motsvarande magnet och hålsågen, vips så har du ett hål och gipsen "faller över" kanten på dosan och dosans kant kommer att liva med gipskivan.
Om du ska sätta 45 reglar så borde ju dosan "vila" mot gamla väggen och då spänner den ju mellan gipsen och gamla väggen så då kan du ju limma fast dosan i botten och sen sitter dom där dom ska.

Jag vet inte om jag var tydlig men fråga mer om du inte hängde med.

ska du ha vanlig enkelgips så är det de vanliga gröna apparatdosorna som blir enklast. De spikar man åt sidan så jag tror itne du ska få några svårigheter alls

mats_o skrev:
ska du ha vanlig enkelgips så är det de vanliga gröna apparatdosorna som blir enklast. De spikar man åt sidan så jag tror itne du ska få några svårigheter alls
Även dom röda för dubbelgips också d^_^b

Stort tack!
Japp, jag kör gröna för enkelgips och dom har små "kanter" som jag antog skulle vila mot gipsen men vad jag hade missat var ju att dom skulle "sticka ut" så gipsskivan får bukta tills hålet är taget. Har inte jobbat med gips tidigare så jag trodde att en sån manöver skulle få skivan att spricka.

W
Finns även andra dosor, dock lite dyrare, men som man kan justera själva ringen ut och in beroende på tjocklek på skivan/matrialet som sitter framför. Dom skruvar man eller spikar i från sidan in i en regel, eller så går det ju med lim, finns väl några trådar om det på forumet.

Mikael_L
mats_o skrev:
ska du ha vanlig enkelgips så är det de vanliga gröna apparatdosorna som blir enklast.
Glufsglufs skrev:
Även dom röda för dubbelgips ...
Det finns ingen universell färgmärkning på apparatdosor, så kolla om dom avsedda för enkel eller dubbelgips istället för att kolla färgen på dosan.

I övrigt har jag inget matnyttigt att tillföra tråden ... :blushing:

Mikael_L
Mangan skrev:
Stort tack!
Japp, jag kör gröna för enkelgips och dom har små "kanter" som jag antog skulle vila mot gipsen men vad jag hade missat var ju att dom skulle "sticka ut" så gipsskivan får bukta tills hålet är taget. Har inte jobbat med gips tidigare så jag trodde att en sån manöver skulle få skivan att spricka.
Man ska väl inte skruva de skruvar som är nära dosan.
Få dit gipsskivan på rätt ställe och skruva typ 10-15 skruv på strategiska ställen så den hänger säkert på rätt plats. Sen gör du hålet och skruvar resten.

Hole in one dossöksystem:
http://www.jula.se/eldosesokare-hole-in-one-125180

Biltema har haft en billigare kopia, som jag inte hittar nu ..?
Men som är lika bra så vitt jag förstått. Jag har den men har inte använt den ännu.

Mikael_L skrev:
Det finns ingen universell färgmärkning på apparatdosor, så kolla om dom avsedda för enkel eller dubbelgips istället för att kolla färgen på dosan.

I övrigt har jag inget matnyttigt att tillföra tråden ... :blushing:
För elektriker så är det mer eller mindre universal färgmärkning antingen på dosorna eller ringen på dosorna :) men visst förekommer det dosor med andra märken från "mindre" kända fabrikat men inte i samma mängd (samt att om nu TS har sånna så går det inte att fästa dom hur som helst tydligen). Thorsman, ELKO, Eljo osv osv

hugodog skrev:
[länk]

det var en sån här jag menade, finns dock ingen bild på den länken, finns dock andra fabrikat.
då kan du sätta dosan längre in å därefter justera ut ringen
Nja, när man sätter skivmaterila ska man använda dosor med "klackar" som vilar mot skivan, när man sen fäster apparaten så spänner apparaten fårn ena hållet och dosan från det andra. Dosor med ringar som går att justera är mer gjorda för ROT-uppdrag i tegel, betong, putsväggar där man eventuellt kaklar i slutskedet och inte vet exakt var kanten blir.....så arbetar jag i alla fall.

W
Glufsglufs skrev:
Nja, när man sätter skivmaterila ska man använda dosor med "klackar" som vilar mot skivan, när man sen fäster apparaten så spänner apparaten fårn ena hållet och dosan från det andra. Dosor med ringar som går att justera är mer gjorda för ROT-uppdrag i tegel, betong, putsväggar där man eventuellt kaklar i slutskedet och inte vet exakt var kanten blir.....så arbetar jag i alla fall.
Dom som våra elektriker satte upp var sådana, har tom för mig att det är en liten klack på dem, sitter både där det är dubbelgips med kakel och enkelgips, iaf så blev det bra :)

hugodog skrev:
Dom som våra elektriker satte upp var sådana, har tom för mig att det är en liten klack på dem, sitter både där det är dubbelgips med kakel och enkelgips, iaf så blev det bra :)
Ja, det är ju inget fel i den bemärkelsen att man inte får eller måste sätta det ena eller det andra och du har rätt, det är nog en "klack" på dom flesta fabrikaten på dom också som kan vila mot skivan, har inte tänkt på det så noga då jag aldrig använder dom i skivmaterial.

Är det inte risk att gipsskivorna spricker när det buktar vid de utstickande apparatdosorna innan man tagit hålet? Eller drar man bara fast gipsskivorna lite lagom innan man tar upp hålet?

Mangan skrev:
Är det inte risk att gipsskivorna spricker när det buktar vid de utstickande apparatdosorna innan man tagit hålet? Eller drar man bara fast gipsskivorna lite lagom innan man tar upp hålet?
Man skruvar helst inte alls, i med magneterna, ställ upp skivan och tag hål, sedan skruvas den. Blir det fel är det hyfsat enkelt att justera hålet med kniv eller rasp. Någon skruv kan hjälpa ibland om man jobbar själv.
Men är det kabel draget i dosorna får du vara försiktig, ibland får man markera hålet, dra ut skivan och borra klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.