Hej. Har köpt ett gammalt hus från 1900 talet som jag tänkt renovera upp. Nuvarande så är det tänkt att jag ska bygg upp golv med 120" och tilläggsisolera på det befintliga. Jag undrar lite på då jag hörde ( från en ganska kunnig) att jag kan lägga på plast på den befintliga golvet innan jag reglar upp? Är detta en bra idé ? Även isf då jag ska tilläggsisolera väggar också, ska jag låta plasten från golvet gå upp och ihop med plasten på väggarna, ska där lägga på en 45a i isoleringsväg.

Tacksam för svar.:)

Det är väldigt viktigt att du inte kan få fukt i den gamla golv konstruktionen om du tilläggsisolerar och hur ser det ut under det gamla golvet?
Jag skulle aldrig lägga plast i ett golv ovanpå ett gammalt trägolv bjälklag!
Hitta ett sätt att ventilera gamla golvet med hjälp av platon skulle jag göra.
Sedan så skulle jag välja cellulosa med borsalt som kan ballansera variationer i luftens fukt innehåll mellan sommar vinter.

det är sågspån i gamla golvet.. Har nu talat med en riktigt kunnig person som sa det att inge plast i golv eller väggar , då det är farligt med sådant i gamla hus. Istället satsar jag påförhydringspapp på väggarna och reglar bara på golv på det befintliga. Tack för svaret som fick mig att titta upp detta lite närmre!

Om du skall tilläggsisolera väggarna kanske du bör överväga plast ändå.

Tydligen inte i gamla hus, har pratat med flera st som sagt att du måste låta ett så gammalt hus andas för dom är ej gjorda för plast. Vad är din åsikt för att sätta plast i ett gammalt hus?

Ja, ålder är ju bara en siffra. Eller hur? :)

Nu vet jag inget om din konstruktion så jag bara spekulerar lite för att du skall kunna fundera vidare i rätt riktning. Vad det handlar om är hur effektiva dina väggar är! Om du behåller den gamla väggkonstruktionen så blir det väl alldeles utmärkt med papp! Skall du ha huset till sommarstuga och är ute efter att inte göra mer än nödvändigt så låter ju det bra.

Om du å andra sidan strävar efter att ha lite modernare konstruktion och därmed kunna åtnjuta ett bättre inomhusklimat och ett energieffektivare hus så får du troligtvis sätta i mer isolering i väggarna. När man gör det så håller man kvar värmen i huset. Det betyder i praktiken att utsidan på dina väggar blir kallare. Det får i sin tur följden att varm inomhusluft som läcker ut i väggen fäller ut en massa vatten i väggen. Med lite ogynnsamt klimat och allmän otur så får du sedan mikrobiell påväxt där och det är inte så kul.

Alltså - man kan inte blanda konstruktionssätt. Antingen bygger man en vägg av moderna snitt och då får man snällt se till att ha ett skikt som är tillräckligt diffusionstätt för att skona väggen från en massa fukt. Eller så kör man en lite mindre energieffektiv vägg på gammalt manér vilken blir en aning mer förlåtande för konvektivt buren fukt. I en sådan vägg tror jag knappt att diffusionen är viktig ställt i relation till fuktpåverkan från konvektion - men det sista var en gissning!

Är du med mig? :)

En sak till- om du utför väggarna i modern tappning kan du behöva se över hur husets ventilation fungerar. Eventuellt krävs en liten ventil här och där - men det är en lång diskussion bara det. :cool:

Väl förklarat, Locke! :)

Visst är det så ;)

Förstår precis vad du menar , vi pratar om vart nollpunkten i väggen blir. Och det finns ju vissa regler för det där med att tilläggsisolera inåt, 1/3 av väggens totala tjocklek tror jag det är som är tillåtet för att det inte ska vara några problem med att noll punkten hamnar i väggen när man tilläggsisolerar inifrån. Det är ett året runt hus som är tanken , och 45 inåt är en början i detta hus för att kunna dra lite ny av uppreglingen för el till kök och uttag. Nästa steg blir på huset att lägga på 45 även utifrån så att den totala tilläggsisoleringen blir 9 cm tjock.

Med en modernisering av ett gammalt hus ( dvs plasta innerväggar ) så stängs fukten in i den gamla konstruktionen på ett helt annat sätt. Visst att ventiler måste monteras för att kunna ventilera ut ev. fukt. Men sättet dom byggde på förr utan någon plast i huset fungerar ju tydligen än idag i mitt hus , så tror jag kommer att hålla mig till förhydringspappen och på så sätt låta mina väggar andas ut den eventuella fukt som skulle kunna uppstå. Är inget proffs jag heller, men fick förklarat av en gammal snickare ( numera platschef på ett halv stort företag som har mycket sådana jobb) som jag känner är en av dom mest kunniga jag vet. Har du själv någon gång byggt på detta vis ? erfarenenheter av renovering av gammla hus ? Glad för alla tips jag kan få ang. mitt projekt! Allt går ju inte att tänka på ;) Och erfarenhet är det bästa att lära av.

Du får lite korthuggna svar här - håller på med annat:

>Förstår precis vad du menar , vi pratar om vart nollpunkten i väggen blir.
Det vet man aldrig - det beror på ånghalt inne, ute samt temperatur inne, ute. Var denna punkt ligger varierar alltså över tid.

>Och det finns ju vissa regler för det där med att tilläggsisolera inåt, 1/3 av väggens totala tjocklek tror jag det är som är tillåtet för att det inte ska vara några problem med att noll punkten hamnar i väggen när man tilläggsisolerar inifrån.
Vad jag vet finns inga regler som så detaljerat säger hur det skall se ut men mera allmänna regler och rekommendationer finns i bland annat BBR/BKR.

>Det är ett året runt hus som är tanken , och 45 inåt är en början i detta hus för att kunna dra lite ny av uppreglingen för el till kök och uttag. Nästa steg blir på huset att lägga på 45 även utifrån så att den totala tilläggsisoleringen blir 9 cm tjock.
Mycket jobb för lite mumma om du frågar mig.

>Med en modernisering av ett gammalt hus ( dvs plasta innerväggar ) så stängs fukten in i den gamla konstruktionen på ett helt annat sätt.
Nja, man vill definitivt inte ha ut den i väggen. Sen måste man se över ventilationen också men det är en annan sak.

>Visst att ventiler måste monteras för att kunna ventilera ut ev. fukt. Men sättet dom byggde på förr utan någon plast i huset fungerar ju tydligen än idag i mitt hus , så tror jag kommer att hålla mig till förhydringspappen och på så sätt låta mina väggar andas ut den eventuella fukt som skulle kunna uppstå.
En riskkonstruktion om du frågar mig - men man måste räkna på det för att veta!

>Är inget proffs jag heller, men fick förklarat av en gammal snickare ( numera platschef på ett halv stort företag som har mycket sådana jobb) som jag känner är en av dom mest kunniga jag vet.
Ja, alla säger olika - visst är det jobbigt. Och ju mer man läser på ju bökigare blir det. Men passa dig för folk som tvärsäkert säger " - Gör ba' så här!"

>Har du själv någon gång byggt på detta vis ? erfarenenheter av renovering av gammla hus ? Glad för alla tips jag kan få ang. mitt projekt! Allt går ju inte att tänka på ;) Och erfarenhet är det bästa att lära av.
Jag har aldrig renoverat något hus annat än mitt eget och mina vänners men jag arbetar daglig dags med dessa frågor - om än med lite annorlunda tillämpningsområden.

Håller ju på att renovera min egen kåk. Har konstruerat ett antal olika väggar som kommer att ingå i bygget. Jag vill visa dig ett exempel - se bifogad pdf-fil. Den ena kurvan visar aktuell ånghalt, den andra temperatur. På x-axeln syns de olika skikten i väggen.

I modellerna har jag lagt in ett knepigt klimatfall - nämligen +20'C / 35 % RF inne och -10 / 90 % RF ute. Se noga vad som händer på den sista väggen (det är väggen som den ser ut idag).

Som du ser så kondenserar fukten i väggen - det är detta som man inte vill skall hände. Notera hur övriga väggar klarar av situationen. Man ser särskilt hur fint väggen mot våtrummet klarar sig tack vare fuktspärren!

Nu är ju detta bara ett exempel - men det visar på ett angreppssätt.

Rackarns fil att inte komma med! :)

Visst du verkar kunna din sak. Men vad är din åsikt om hur man ska göra? Plasta innerväggar? Jag jobbar själv som snickare ( har dock ej den erfarenheten och kunskapen om allt detta då jag är ganska ung). Men jag har själv varit med på två äldre hus som totalrenoverats och har inte sett till någon plast i väggar utan förhydringspapp bägge gånger. Visst kan man räkna på kalkyler men fukt kommer ju alltid vid något stadie nå en väggkonstruktion. Grejen är väl att det inte får vara en konstruktion så att det regelbundet ligger fukt i väggen. Av min konstruktion skulle väl fukten ventileras ganska bra med ?

45+45 med en stuga som har en timmerstomme som redan isolerar gott kan väl inte vara bu och bä, tror det skulle göra gott. Jag skickar med en länk till en artikel om gamla hus och deras sätt att isoleras som pekar på att golvet och taket skulle göra mycket bara det i ett gammalt hus. Får man då dessutom på 10 cm ull på väggarna känns ju detta som ett ganska så välisolerat hus enligt mig.
http://www.gardochtorp.se/att-isolera-vinden-racker-langt.aspx?article=4247

Du arbetar teoretiskt med dessa frågor ? Det som sedan ska överföras från teori till praktik kan gärna skilja lite grand. Och har hört från flera stycken att jag inte ska blanda in plast i gamla konstruktioner. Jag bor inte i en storstad utan ute på landet så folk är vana hur man bygger med gamla hus och erfarenhet säger mycket enligt mig. Påstår inte att du har fel i det du skriver för det låter vettigt! Men frågan från mig är rätt och slätt , blir det fel om jag bygger på det viset jag tänkt? Skulle du föredra plast framför vindpappen när jag tänkt och byggt som jag gjort? Många gamla hus är ju byggda(renoverade) på detta vis redan idag.

:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.