Jag håller på med en större renovering och har ett moment framför mig som ger mig lite huvudbry. Hur hade ni gjort här?

Jag ska renovera golvbjälklaget och ta väck parkett, underliggande golvspån och besiktiga reglar innan jag lägger nytt golvspån o nytt golv. Under rummet finns en källare.

Vad tror ni, ska jag försöka frigöra skorstenen lite och hissa upp kaminen på något sätt, eller åker jag på att demontera hela förbaskade skorstenen (toppmonterad modul) med början från yttertak och ner och ta väck kaminen helt?

P1110399.jpg

Rimligen måste du lyfta skorstenen en bit för att få undan kaminen. Det framgår inte av bilden vare sig hur lång skorstenen är eller om den sitter fast någonstans. Jag skulle försöka lyfta skorstenen en bit och säkra den med rep, stöttor eller vad som krävs. Därefter flytta ut kaminen ur rummet för att komma åt ordentligt.

Erik

Avemo skrev:
Rimligen måste du lyfta skorstenen en bit för att få undan kaminen. Det framgår inte av bilden vare sig hur lång skorstenen är eller om den sitter fast någonstans. Jag skulle försöka lyfta skorstenen en bit och säkra den med rep, stöttor eller vad som krävs. Därefter flytta ut kaminen ur rummet för att komma åt ordentligt.

Erik
Vet inte hur sådana där modulskorstenar sitter fast, de vilar väl på kaminen är jag rädd för...
Hade varit skönt att slippa demontera hela skorstenen men modulerna står på varandra, så risken är att jag får riva hela skiten.

Får prova som du säger. Ska se om skorstenen är fristående för ett alternativ är att "släppa ner" kaminen också då jag ändå river bjälklaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.