Har köpt ett gammal stuga som jag tänkt att renovera.
Huset är byggt på början av 1900 talet.
Jag har tänkt att regla på golvet och isolera, Vinden är redan tilläggsisolerad.
Men nu till det jag undrar om nämligen väggkonstruktionen.
I dags läget så ser vägg konstruktionen ut på följande vis : Masonit , Pärlspont , Regelstomme ( hör och häpnad ingen isolering i denna ) ytterpanel.
Min tanke: Riva ner ytterpanelen lägga i isolering i Väggstommen (120) sen regla vågrätt med 45x45 och lägga i 45 isolering för att sedan sätta vindpapp (windy) och läkt för luftningen och på med panel igen.
Sedan gå på det befintliga invändigt med ny uppregling 45x45 för att dra lite el och isolera inifrån, Sedan tänkte jag sätta plast på väggarna invändigt? Funkar det då jag tidigare hört att det gärna ska vara förhydringspapp på gamla stugor. men eftersom funktionen blir som en ny stuga nu eftersom jag lägger i isolering utifrån med vindpapp. Så Plast eller Vindpapp?
Konstruktionen kommer alltså se ut på följande vis: Gips , plast , 45 regel med 45 isolering, pärlspont, 120 regel med isolering , 45 regel med isolering , vindpapp(windy), läkt och slutligen panel.
Hur Låter detta? Några synpunkter eller tips?? Allt välkomnas!