Hejsan. Skriver lite angående ett litet projekt jag velat utföra. Har en lägenhet som jag velat öppna upp lite. Har markerat lite på ritningarna om vad jag HOPPATS hade kunnat gå. Medans jag väntar svar på vad som praktiskt skulle vara möjligt.

Har under dagen hämtat ritningar och pratat med en byggnadskonstruktör och byggnadsingenjör. Och dom skall ta tag e i det hela och kolla läget i början av nästa vecka om vad som är möjligt eller inte.

Men jag är ju så jädrans nyfiken, så jag gärna hör lite här från er kunniga som kanske kan ge mig ett svar så jag vet vad som väntar mig ;)

Den större väggen som är markerad är ca 6 m hade drömt om att öppna upp med någons sorts avbärning ca 2.5-3m. Vilket byggfirman säkerligen får info om från byggnadskonstruktören om vad som krävs och omd et är möjligt. Den mindre väggen som är markerad hade jag gärna fått väck så mycket som möjligt av.

Ber redan på förhand om ursäkt för sony ericssons w880 eftersom det är den som fotat ritningarna.

Hoppas någon har lite idee´r och spekulationer om det är möjligt med tanke på ritningarna.

Väggarna är av betong. Och den lilla är rätt grova stenbitar i omdet påverkar något. Båda väggarna är 150mm tjocka. Det är så tråkigt som 6 våningar ovanför.

Förstår att det säkerligen ser dystert ut för mig. Men vafan allt borde väl gå och ordna

MVH

Mujo M

• hela.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bjälklag.jpg
    Skapa konto
  • planlösning.jpg
    Skapa konto
Om det är BRF så måste du kolla med styrelsen först... de kan blankvägra att riva bärande väggar oavsett vad byggnadsingenjören säger.
Hyresrätt så är det nog helt omöjligt.

Oj tackar för det snabba svaret.

Har varit i kontakt med styrelsen. Självklart var dom lite gnälliga. Men det ser ut att kunna gå. Dom är nog mest rädda för att det inte görs ordentligt, vilket jag självfallet skall se till att det görs. Så på tisdag skulle jag nog får mer besked om det.

Har läst i bostadsrätts lagen kapitel 7 paragraf 7 att man måste söka tillstånd. VIlket jag gör. Men oxå att dom itne kan neka.

utdrag
Hur bostadsrättshavaren får använda lägenheten

6 § Bostadsrättshavaren får inte använda lägenheten för något annat ändamål än det avsedda. Föreningen får dock endast åberopa avvikelse som är av avsevärd betydelse för föreningen eller någon annan medlem i föreningen.
Om en bostadslägenhet som inte är avsedd för fritidsändamål innehas med bostadsrätt av en juridisk person, får lägenheten endast användas för att i sin helhet upplåtas i andra hand som permanentbostad, om inte något annat har avtalats.

7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.

Så som jag ser det så borde vl det kunna gå om allt går enligt regelverken och görs ordentligt?

Firman som skulle göra det hade tydlidgen bara fått ett nekande och det var från riksbyggen en gång här nere. Medans dom gjort massa hsb lägenheter. Men det kan ju oxå vara snack från firman.

Ursäkta det långa inlägget!

MVH

Mujo M

Hur gick det med väggen? Fick du ner den? Kostnad?

Mvh
Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.