Jag skulle behöva veta hur mycket man kan belasta en 220mm K24 som är 215cm lång. Finns det någon tabell att kika i någonstans? Kan inte hitta något.

Böjmomentet i mittpunkten av lasten P är M=PL/2, där L är längden.

Böjspänningen är S=M/W, där böjmotståndet W=bh^2/6. b och h är regelns bredd och höjd.

Alltså, S=3PL/bh^2. P i Newton och alla måtten i millimeter så får du böjspänningen i Megapascal (MPa). S ska vara mindre är regelns böjhållfasthet.

S = 24
L = blir 2150 mm
b = 45 mm
h = 220 mm

24=(3*P*2150)/(45*220^2)
24=(3*P*2150)/2178000
24*2178000=3*P*2150
52272000/2150=3*P
24313/3=P
8104=P

Alltså klarar en regel belastningen 810kg på mitten med en spännvidd på 2150 mm.
Om du vill veta hur mycket det klarar per m^2 så gångar du bara 810 med antal reglar sen delar med kvadratmåttet på taket. Kör du cc 600 mm klarar taket en belastning på 690 kg per kvm.

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Var just inne för att jag hade samma fundering och hittade denna tråd överst på sidan. Tack för formeln och uträkningen! Den kan ju användas utan större problem. Jag har dock tre extra frågor:
1. Finns något smart gratis program likt dem som finns för Limträ och Kerto att använda för beräkningar av "vanliga" reglar?
2. Finns någon standard för hur mycket ett bjälklag ska klara i kg/kvm i villa resp fritidshus?
3. Vilken kvalitetsklass räknar man med att ospecificerat virke på byggmarknaden har?

250kg snölast ska ett tak klara minst.

S för furu och gran är 87 resp. 75.

Tack huggan! Vet du vad ett golvbjälklag också ska klara för last?

menhir skrev:
Tack huggan! Vet du vad ett golvbjälklag också ska klara för last?
Jag är inte helt säker men jag tror mig minnas att man ofta räknar med 200kg/m2

Beror på vilken snözon men jag räknar alltid med 250kg så vet man att det håller. Men i detta fallet har han ju inga problem med att ligga för lågt iallafall.

Snözonen påverkar väl inte vad ett golvbjälklag ska klara? Eller? Känner mig lite vilsen, men jag tolkar era svar som att:
- ett tak ska dimensioneras för att klara 250kg snölast /kvm
- ett golvbjälklag ska dimensioneras för att klara 200kg/kvm
Är det rätt uppfattat av mig?

Räkneexemplet i inlägg #2 ger väl brottslasten?
-Vid bjälklag brukar väl tillåten belastning oftas begränsas av nedböjningen?
=> Maximal tillåten nedböjning bestämmer tillåten belastning... (ofta)

Använd programmet "dimensionering" på:
http://www.byggbeskrivningar.se/

Redigerat:
Nej det gör det inte. Jag såg lite fel där. Jag pratar tak han pratar golv. Det är rätt uppfattat.

Intressant beräkning. Nu är jag ute på väldigt hal is, men i mitt tycke låter 810kg som en låg belastning till brott. Stämmer det verkligen? Jag skulle ha gissat att man kan belasta en såpass kort spännvidd med avsevärt mer innan den går av.

Programmet Dimensionering på byggbeskrivningar.se kände jag inte till sedan tidigare. Det var jättebra tips! Synd bara att man inte kan räkna på ospecat virke, men förvisso förståeligt eftersom man inte har ett definitivt värde för sådant virke som kan garanteras.

huggan skrev:
Böjmomentet i mittpunkten av lasten P är M=PL/2, där L är längden.

Böjspänningen är S=M/W, där böjmotståndet W=bh^2/6. b och h är regelns bredd och höjd.

Alltså, S=3PL/bh^2. P i Newton och alla måtten i millimeter så får du böjspänningen i Megapascal (MPa). S ska vara mindre är regelns böjhållfasthet.

S = 24
L = blir 2150 mm
b = 45 mm
h = 220 mm

24=(3*P*2150)/(45*220^2)
24=(3*P*2150)/2178000
24*2178000=3*P*2150
52272000/2150=3*P
24313/3=P
8104=P

Alltså klarar en regel belastningen 810kg på mitten med en spännvidd på 2150 mm.
Om du vill veta hur mycket det klarar per m^2 så gångar du bara 810 med antal reglar sen delar med kvadratmåttet på taket. Kör du cc 600 mm klarar taket en belastning på 690 kg per kvm.

Vill bara kommentera att momentet av en punktlast mitt på en fritt upplagd balk är INTE PL/2 utan PL/4
Tillåten dimensionerande böjspänning på K24 (C24) inomhus i säkerhetsklass 3 är 12,4MPa.
Detta ger en tillåten punktlast på 8,4kN = 840kg som huvudlast vilket motsvarar en vanlig last av ca 650kg.

Tittar man på vad den kan belastas med innan den går sönder (inga säkerhetsfaktorer på varken last eller material) hamnar man på 1600kg.

Försök dock inte belasta en ostagad balk med denna last för då kommer den att vippa långt tidigare.....

Som någon nämnde brukar det vara relativt ointressant hur mycket du kan belasta en golvbjälke eftersom svaj och nedböjning normalt dimensionerar fritt upplagda golvbjälkar.

/Ingenjören

Tack så mycket för hjälpen.Regeln i fråga är en av bjälklagsreglarna i ett golv som jag vill ställa en kamin på. Om jag tolkar beräkningarna korrekt så innebär det att jag ledigt kan stoppa dit en kamin på 1000 kg om jag kan fördela vikten på 2 av reglarna? Krysskolvning och golvspån lär väl fördela vikten lite ytterligare.

Stämmer min tolkning av era beräkningar?

ronolo skrev:
Tack så mycket för hjälpen.Regeln i fråga är en av bjälklagsreglarna i ett golv som jag vill ställa en kamin på. Om jag tolkar beräkningarna korrekt så innebär det att jag ledigt kan stoppa dit en kamin på 1000 kg om jag kan fördela vikten på 2 av reglarna? Krysskolvning och golvspån lär väl fördela vikten lite ytterligare.

Stämmer min tolkning av era beräkningar?
Det där får någon annan svara på..men tänk på att golvspånskivorna inte klarar hur mycket som helst...om du installerar en kamin som är liten/smal nog att hamna mellan reglar osv...golvspånen klarar "bara" 2-300 kg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.