1 648 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Konstruktionsvirke
Jag har tänkt bygga några takstolar, har hört runt på olika byggvaruhus, Beijer, ByggMax och det verkar svårt att få tag i. Jag skulle ha C14-C18 45x120-45x145.
På ByggMax tittade han på mig o sa: Nä, det kan vi inte beställa hem...
På andra ställen hittade jag C14 reglar men det skulle inte gå till takstolar, tydligen.
Nån som har köpt sånt virke o vet var man hittar det? Östergötland, Linköping.
På ByggMax tittade han på mig o sa: Nä, det kan vi inte beställa hem...
På andra ställen hittade jag C14 reglar men det skulle inte gå till takstolar, tydligen.
Nån som har köpt sånt virke o vet var man hittar det? Östergötland, Linköping.
Sitter och gör beräkningar efter Takstolsbokens program...det verkar fungera med C14 virke, om jag tar 45x145. Är C14 alltid C14, eller finns det olika klasser? Han på ByggMax sa att det inte gick att ha till takstolar...jag vill ta reda på så mycket fakta jag kan, och här verkar ju finnas en hel del duktigt folk.
Om du själv plockar ut ditt virke behöver du inte köpa färdigsorterat, aka klassat. Då plockar du ut raka fina reglar utan kvistar och sprickor och bygger av det. Det kan du göra på Byggmax eller var som helst där du har möjlighet att välja bland virket.
Ok, tack! Det finns ju hur många åsikter som helst om allt inom byggfrågor. Man får många tips. Det verkar finnas hur många sätt som helst att göra saker på Jag försöker att ta reda på fakta och tänka lite själv men är väldigt tacksam för alla svar och tips.
Klicka här för att svara