Ska snart riva upp det befintliga badrumsgolvet med klinkers. Antar att underlaget direkt mot bjälkarna är skruvlimmat(tror det ligger spontade brädor underst). Har ni några tips på hur jag river detta på smidigast sätt utan att förstöra bjälkarna allt för mycket? Bjälkarna löper genom huset, yttervägg-yttervägg.
Funderar på att slå bort klinker, såga mig genom resten av golvet sedan jäms med bjälkarna. Sedan lägga en linjal(bräda eller dyl), fästa den längs varje bjälke som stöd och såga med sticksåg vinkelrätt över. På så sätt kan jag (förhoppningsvis med hyfsad precision) avlägsna material i bjälkarna så jag kan skruvlimma fast remsa med 12mm konstruktionsplywood och få ett jämnt underlag för golvspånet.
Hur har ni gjort?

Själv rivningen låter väl vettig, men att såga sig igenom golvbalkarna från sidan med en stickståg låter oerhört krångligt.

Fäst istället 2x4 på sidan av varje golvbjälke, låt denna sticka upp lite ovanför den gamla golvbjälken. På så vis får du enkelt en ny och jämn yta att skruvlimma golvspånet i!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.