Kom över ett parti lärk reglar 2"4 som jag kan ha som plank stolpar mm
Hur förvarar jag dessa bäst så dom inte blir banan eller propeller virke.... :)

Jag brukar skruva ihop allt i ett paket med tvingar, men det här kanske är så mycket att det inte går.
Min efarenhet är att även om man travar med strö mellan och lägger tyngder på så vill det gärna slå sig.
Om det är kortare bitar kan man ställa dom upp, har sett att man förvarade även långa plank så förr och jag tycker nog att dom slår sig mindre när dom står lodrätt. Men det är ju så klart lite svårare att få plats med.

Jag har ett parti lärkbrädor som jag dragit ihop ordentligt med fyra kraftiga spännband, håller tummarna för att det ska räcka. Ser bra ut just nu, i alla fall.

Vet inte om lärk är värre än andra träslag på att vrida sig, men jag kör också med spännband på alla möjliga virkeshögar, vissa ströade andra inte (beroende på hur stora högar och om det är nytt eller gammalt virke). Men det räcker inte med små enkla band, utan kräver nästan 1000 kg spännband, gärna med några brädbitar/klotsar som ger jämt tryck på virkespaketet.

Tack alla det är 40st 4m längder
Körde med vanliga spännband men ska komplettera med ännu en riktigt pump spännband.

Brukar köra med spännband till vanliga reglar, brukar fungera bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.