4 001 läst ·
1 svar
4k läst
1 svar
Lappa gammalt gran/furu golv
Hej!
Jag håller på att renovera mitt kök i en lägenhet från 1906.
Under linoleummattan hittar jag original golvet som jag gärna vill fixa till med lite slipning och behandling av naturell lut och vitolja.
Nu är det så att det är ett område där det inte är några plankor utan istället cement. Jag tänkte bila bort cementen och lägga in "nya" plankor.
Nu är frågan vart jag kan hitta gamla gran/furu plankor?
Alternativt att jag köper nya plankor men kommer de nya plankorna skilja sig mycket från de äldre efter behandlingen?
Det är nåt sånt här utseende jag är ute efter:
http://bo-laget.se/Gallery/1076/Objektvy/kok.jpg_Thumbnail2.jpg
Golvet jag har ser ut såhär: Det är de 4 plankorna till höger jag skulle behöva byta ut, ca 2.3m långa. Nån som kan se om det är gran eller furu utifrån denna bild?

Jag håller på att renovera mitt kök i en lägenhet från 1906.
Under linoleummattan hittar jag original golvet som jag gärna vill fixa till med lite slipning och behandling av naturell lut och vitolja.
Nu är det så att det är ett område där det inte är några plankor utan istället cement. Jag tänkte bila bort cementen och lägga in "nya" plankor.
Nu är frågan vart jag kan hitta gamla gran/furu plankor?
Alternativt att jag köper nya plankor men kommer de nya plankorna skilja sig mycket från de äldre efter behandlingen?
Det är nåt sånt här utseende jag är ute efter:
http://bo-laget.se/Gallery/1076/Objektvy/kok.jpg_Thumbnail2.jpg
Golvet jag har ser ut såhär: Det är de 4 plankorna till höger jag skulle behöva byta ut, ca 2.3m långa. Nån som kan se om det är gran eller furu utifrån denna bild?

Att hitta gammalt virke som är så likt som möjligt är nog det bästa. Då är nog bästa tipset Blocket och en del tålamod. Å andra sidan ser ju golvet rätt fräscht ut, antagligen eftersom mattan skyddat det, så att komplettera med ett nytt golv kanske inte behöver bli så tokigt. Omöjligt att utifrån bilden säga säkert men jag tycker det ser ut som gran. Ser ingen planka med rödaktig kärna som fur har (men kan ju också bara vara splintvirke).
Skulle för övrigt avråda från att luta golvet. Lut gör golvet mjukt och känsligt (i praktiken så fräter det ju upp träet). Som byggnadsvårdare skulle jag rekommendera såpskurning istället även om det kanske inte gillas av alla. Det är dock en enkel metod som dessutom lämnar alla andra alternativ öppna (olja, lack m.m.) om man tröttnar, att gå åt motsatt håll funkar ju däremot inte.
Skulle för övrigt avråda från att luta golvet. Lut gör golvet mjukt och känsligt (i praktiken så fräter det ju upp träet). Som byggnadsvårdare skulle jag rekommendera såpskurning istället även om det kanske inte gillas av alla. Det är dock en enkel metod som dessutom lämnar alla andra alternativ öppna (olja, lack m.m.) om man tröttnar, att gå åt motsatt håll funkar ju däremot inte.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara