Jag är ganska ny på det här med renovering men nu har jag köpt en lägenhet som måste fixas en del. Har precis satt upp en del nya gipsskivor, Norgips Hard.
Problem: Jag skruvar i gipsskruvarna rakt och fint ner till en knapp mm under ytan på gipsen men av och till så sker det att gipsen bubblar upp runt skruven. Vad göra? Slipar man bort det som sticker upp så skär man i princip hål på pappen runt skruven, hur bra blir det?
Eller ska man bara spackla på tjockt och brett så att det försvinner?
Problem: Jag skruvar i gipsskruvarna rakt och fint ner till en knapp mm under ytan på gipsen men av och till så sker det att gipsen bubblar upp runt skruven. Vad göra? Slipar man bort det som sticker upp så skär man i princip hål på pappen runt skruven, hur bra blir det?
Eller ska man bara spackla på tjockt och brett så att det försvinner?
Produkter som diskuteras: "gipsskruvarna"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Du kanske skruvar för djupt så pappen går sönder, förstår inte riktigt vad du menar med bubblar.
Men dra in skruven så den precis blir gömd när du ska spackla.
När jag skruvar för djupt iaf i vanligt gips låter jag det vara och fixar det med spacklet sen, men skruvar i nån extra skruv korrekt så skruven gör nytta.
Är det mycket papper som fransat upp så skär jag bort det, annars är det jobbigt och onödigt att spackla bort det.
Men dra in skruven så den precis blir gömd när du ska spackla.
När jag skruvar för djupt iaf i vanligt gips låter jag det vara och fixar det med spacklet sen, men skruvar i nån extra skruv korrekt så skruven gör nytta.
Är det mycket papper som fransat upp så skär jag bort det, annars är det jobbigt och onödigt att spackla bort det.
MrTim:
Uppenbart så skulle det vart bilder med det här inlägget från början men nu kommer här iallafall några spackelkladdade bilder....
Det har hänt att jag har dragit sönder pappen med ett ljudligt plopp men bara på 2-3 skruvar totalt än så länge. Uppbubbling av gipsen sker på kanske 20% av skruvarna. När detta sker så är det precis som att en massa små gipsflisor runt skruvskallen lossnar och pressas utåt så att det ser ut som en liten krater. Pappen förblir dock helt hel.
Matti_75:
Tack för tipset! Ska pröva och finna sånna.
Inte en chans i h*****e att lokala byggfirmorna skulle komme med det tipset...
Ja, ja. Nu finns det ju bra forum istället.
Uppenbart så skulle det vart bilder med det här inlägget från början men nu kommer här iallafall några spackelkladdade bilder....
Det har hänt att jag har dragit sönder pappen med ett ljudligt plopp men bara på 2-3 skruvar totalt än så länge. Uppbubbling av gipsen sker på kanske 20% av skruvarna. När detta sker så är det precis som att en massa små gipsflisor runt skruvskallen lossnar och pressas utåt så att det ser ut som en liten krater. Pappen förblir dock helt hel.
Matti_75:
Tack för tipset! Ska pröva och finna sånna.
Inte en chans i h*****e att lokala byggfirmorna skulle komme med det tipset...
Ja, ja. Nu finns det ju bra forum istället.
Redigerat:
Tja, jag tänkte att bättre är bättre.
Den är ganska mycket tuffare vad jag kan se men det går ändå bra att bara skära och knäcka som vanligt.
Egentligen ville jag ha fibergips men lokala byggvaruhusen är lite tröga på att skaffa det. Fibergips, har jag sett här på forumet, bör sågas.
Egentligen ville jag ha fibergips men lokala byggvaruhusen är lite tröga på att skaffa det. Fibergips, har jag sett här på forumet, bör sågas.
He he... nej jag är väl iochförsig inte det men sen har jag väl inte så bra koll heller. Försöker lära mig att bli mer ekonomisk men jag attraheras hela tiden av annorlunda och lite "bättre" lösningar. Typ fibergips eller hardgips.
Apropå det här med rätt skruv, det var faktiskt också så att en handfull skruvar släppte i träet innan dom hade nåt tillräckligt djup, även det talar ju för mindre skalle som nämnts ovan. Eller så är mina reglar av extra dåligt trä...
Apropå det här med rätt skruv, det var faktiskt också så att en handfull skruvar släppte i träet innan dom hade nåt tillräckligt djup, även det talar ju för mindre skalle som nämnts ovan. Eller så är mina reglar av extra dåligt trä...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden