Jag funderar över hur jag på enklaste och bästa sätt kan klä en källarvägg av lekablock?

Har funderat på två alternativ;

1. Stålregel mot lekablocken och sätta OSB-skivor samt gips+tapetsera.
Har inte tänkt isolera på insidan utan låta ha en liten luftspalt.
Även liten luftspalt/springa vid golv- & taklist. Behövs det?
Innebär det risk att sätta en OSB-skiva där?

2. Att putsa lekablocken och måla med silikatfärg.

Känns enklare att gå på alternativ 1 men är osäker på om detta medföljer några risker.

Utrymmet på ca 10 kvm ska bli gästrum där två av sidorna är mot yttervägg (2,5x4 m).
Jag har ventilation med till & frånluft. Ska även lägga in vattenburen golvvärme.
Tips någon?

Puts alla dagar i veckan.

Ok, tack för svar. Det låter definitivt. Med andra ord; idioti att gå på alternativ 1.

S
Idioti är det väll inte men det är en onödig risk att köra med reglat gips om du tycker det fungerar med puts. Gipsputs är lite smidigare att jobba med som amatör men det är också mjukare och känsligare för stötar

Ok, det kanske får bli gipsbruk. I kombination med putsnät då?

S
Putsnät behövs inte med gipsbruk på lecablock, däremot kanske du vill ha putslister, att putsa mot för att få det rakt, putsnät kan du använda om du skall putsa över hålrum. Du behöver inte ens bygga igen ett dörrhål, du kan näta, regla upp och putsa direkt på nätet. 20kg gipsputs kostar 99kr på bauhaus sist jag var där, 0.8-0.9kg/mm/kvm tror jag det är tänk på att man gärna skall lägga på i rätt tjocka skikt för att jämna ut en sne vägg t.ex. Gipsputs ska man lägga på i ett lager.
När det torkat ca 30min ska man svampa av det med en tvättbräda för att jämna till det, sen stålglättar man det med ett svärd eller spackel. Det går att få lent som en babyrumpa om man lägger energi på detta moment. Det kan vara en bra idé att träna lite på något dolt ställe först. Går att göra på lite olika sätt beroende på vilket slutresultat som önskas. Dock som jag skrev så är resultatet en mjukare yta än traditionell puts. Hörn bör förstärkas med hörnprofiler. Gipsputs har en del andra bra egenskaper också, det jämnar bland annat ut luftfuktigheten väldigt bra. Det går iprincip inte att slipa gipsputs, det sätter bara igen slippappret, men du kan gå över ytan med en stålspackel flera gånger, resultatet blir som sandpapper, gör du detta innan det härdat helt så är det ganska effektivt. Ska du spackla mellan olika material så behöver du armeringsduk osv. Gipsputs fäster på mycket men har du någon specialyta du vill det skall fästa på kan man behöva svindyr primer. LECA-block, gipsskivor och gammal puts är dock inga problem.

En del säger att tillverkarna avråder från gipsputs om källarväggen är oisolerad (fuktig) på utsidan.

Stort tack för engagemanget! Fantastisk värdefullt. Jag har nog beslutat mig för att putsa, dock ej med gips utan med putsbruk C (utan putsnät) med putslister (6 mm) för att få någotsånär jämn yta. Synpunkt på det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.