Jag ska bygga egna takstolar till sommarstugan, och tänkte använda konstruktionsvirke C 14-C24. Nu har jag pratat med flera snickare och "experter", och dom säger att det inte alls är nödvändigt att lägga dyra pengar på stämplat virke, det går lika bra med vanligt planhyvlat virke. Spännvidd: 5m. Det duger med 45x120 säger dom. Vad säger våra "experter" här? Jag är ganska oexpert på det här.

Jag har för mig att om man tar hållfastheten beror på antalet kvistar, vilket innebär att de klassade virket innehållet förre kvistar.

matbanan skrev:
Jag har för mig att om man tar hållfastheten beror på antalet kvistar, vilket innebär att de klassade virket innehållet förre kvistar.
Virke kan antingen sorteras visuellt och då är det kvistars storlek och antal som påverkar. Eller så klassar man virket genom stresstestning där det körs mellan hjul och böjningen mäts.

Går fint att använda ej klassat virke om man väljer bort de sämsta bitarna och går upp lite i dimension. Så gjorde man ju förr ;)

Det klassade virket är vanligt virke som är sorterat, det kommer inte från någon särskild art av starkvuxna träd. Du kan sortera ditt virke när du köper det. Välj bort virke med knaggar, kvistar och sprickor. Man kan ju planera sågningen också, så om det är någon defekt på en regel ser man till att den defekten kommer så långt från mitten som möjligt. Vänd reglarna på rätt håll, så om de har en "buk" så kommer bukten uppåt.

S
tipset är att köpa på beijer eller annan likvärdig.
på byggmax får man leta länge för att hitta fint virke

SBH skrev:
tipset är att köpa på beijer eller annan likvärdig.
på byggmax får man leta länge för att hitta fint virke
Det är ju inte så att vissa företag säljer "fint" virke och andra "dåligt" virke. Åtminstone i de trakter där jag handlar så är det samma leverantör till de olika firmorna.

Men har man otur och kommer en gång när det är tomt och urplockat i virkesfacken, då finns inte mycket att välja på. Men det är lika för alla. Jag har fått skitvirke hemlevererat från "fina virkeshandlaren" och blivit tvungen att åka in till Byggmax för att komplettera, och där funnit helt suveränt virke. Så det är inte så enkelt som att "Byggmax=dålig", "Dyra affären=bra". Det kan variera.

andersmc skrev:
Det är ju inte så att vissa företag säljer "fint" virke och andra "dåligt" virke. Åtminstone i de trakter där jag handlar så är det samma leverantör till de olika firmorna.

Men har man otur och kommer en gång när det är tomt och urplockat i virkesfacken, då finns inte mycket att välja på. Men det är lika för alla. Jag har fått skitvirke hemlevererat från "fina virkeshandlaren" och blivit tvungen att åka in till Byggmax för att komplettera, och där funnit helt suveränt virke. Så det är inte så enkelt som att "Byggmax=dålig", "Dyra affären=bra". Det kan variera.
Det är just därför det finns klassat virke.

Matti_75 skrev:
Det är just därför det finns klassat virke.
Man får bara inte förledas att tro att allt virke de säljer på Beijer är klassat, på Byggmax oklassat.

S
av dom gånger jag varit på byggmax har jag fått stå länge för att få fram fint virke.
på beijer får man stå och sortera också.
får jag levererat skit virke av beijer eller "dyr" firma så får dom ta tillbaka skiten.
l
å klassat virke är inte alltid så värst rakt.

andersmc skrev:
Man får bara inte förledas att tro att allt virke de säljer på Beijer är klassat, på Byggmax oklassat.
Nej det har jag aldrig påstått. Bara att klassat virke håller bättre kvalitet. Men det är trä så det kan också slå sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.