Jag har alltså ett garage med cc 1200 på väggarna. Skall isolera detta och sätta upp gips.
Min fråga då är, det känns oerhört svajigt att sätta gips på cc1200. Ska väl vara cc600?

På väggen mot huset kommer jag behöva sätta dubbelgips på grund av brandklassning då garaget är närmare 4 meter än bostadshuset. Kan man istället sätta en OSB och en gipsskiva? Eller har gips "bättre" brandklassning?

Om jag då använder OSB, räcker CC1200 då eller måste man regla upp mer?
Fundering då, det sitter ju redan 45x45 längsgående. Garaget är en byggsats. Reglarna som är nu är 45x120. Hur löser man det då om man skall sätta upp mer reglar? Köra 45x120 och såga ur för varje långsgående 45-regel eller? Finns ju ingen regel som har 75 som mått.

Använd gärna OSB bakom, inte bara för skivstabilitetens skull utan också för möjligheten att hänga upp saker i ett garage (vilket man gärna gör).Lägg OSB skivorna ned så får du skarvarna förskjutna, lägg i ett blockförband (förskjutna en halv skiva).

Antar att du är ute efter EI30 vilket normalt är fallet vid ett garagebygge. http://www.norgips.se/projektering/trastomme
Du behöver alltså enkla gipsskivor på båda sidorna av en 70s regel med isolering emellan. Det finns alternativa lösningar också http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Personligen hade jag satt inifrån och ut, gips + OSB + regel/isolering + utegips + fasad.

Läste lite slarvigt.

...Eller använd ännu hellre plyfa istf OSB.

Har du nu liggande 45-regel på insidan av 120s reglarna och dessa 45x45:or är satta på cc 1200? Då skulle jag bara kompletterat med ytterligare 45x45:or så att du får cc 600, men tråckla in isoleringen i den stående stommen först.

I de flesta fall kan man byta ut en inklädd gipsskiva mot träskiva, dvs 1 gips + plyfa kan räcka för att uppnå EI30.

För REI30 krävs minst 95s reglar om c24 virke annars 120mm:
http://www.isover.se/files/Isover_S...yrer_Bygg/IsoverBoken 200709/konstr_brand.pdf

Bifogar en bild hur det ser ut.
Som ni ser är det stående 45x120 reglar och sedan liggande 45x45.
Bilden ville inte med först när jag försökte via appen, här kommer den. 20130329_172304-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Nu så...

Du vill alltså inte öka väggtjockleken (och isoleringen) inåt en enda mm mer än absolut nödvändigt?
Det enklaste hade väl annars varit att lägga liggande reglar (45x45) invändigt (cc 60 cm)?

Sågade 3"x2" håller 75x50 mm.

Jag vill försöka behålla bredden på garaget. Det är bara 3.4 m brett så det är inget gigantiskt garage.
Sedan vill jag ha en så smidig lösning som möjligt för att kunna fylla brandklass EI30. Det stora problemet som jag sett det är att det är cc1200 och det känns lite stort för att gipsskivan ska bli stabil. Sätter gärna en osb innanför.

Mikael_L
Du kan väl göra en Kalle anka lösning.
Sätt 2 st OSB liggande ner ovanför varandra (har du 240 i takhöjd?) och kapa OSB'n på längden så den börjar och slutar mitt på en regel (dvs kapa den i 240cm, om du har normala cc-mått).
Sen sätter du gips stående, dvs tvärs över OSB, skruva med 32mm gipsskruv för träregel.

Denna lösning är knappast enligt några byggnormer och kommer förmodligen riskera att lida av saker såsom anings buktande vägg och vissa svårigheter att fästa upp mycket och/eller rejält tunga saker.
Trots allt skulle jag själv kunna överväga att göra just så, men det kommer ju anses av ev ny ägare som dumt och ej hantverksmässigt gjort, och ev dolt fel, så det gäller ju att påtala sakförhållandet i förväg.
Men beroende på hur viktig vägg det är så är det ju inte helt omöjligt att tänka sig att göra så.

Brandklassen tror jag du klarar, en träfiberskiva bakom gips ger inte speciellt mycket sämre brandmotstånd än vad dubbelgips ger. Sen ger även mineraullsisoleringen samt ytterbeklädnaden extra till brandmotståndet.
Denna skrift ger dig nog allt du behöver veta om det.
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf
Någon stans i slutet tas additionsmetoden upp, som kan användas till att räkna på icke-typväggar.

Vad hindrar att du sätter dit 120x45 reglar mellan de befintliga?

Så du får de önskvärda cc 600.

Två lager gips sedan blir väl enklast och billigast.
Det kan man hänga rätt tunga grejer på.
Och om du markerar var reglarna sitter kan du ju hänga extremt tunga saker där.

Tillägg: Sorry, såg nu att 45x45 reglarna var infällda.
Men att klyva några reglar så du kommer ner till 75 mm är ju inget stort jobb.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Du kan väl göra en Kalle anka lösning.
Sätt 2 st OSB liggande ner ovanför varandra (har du 240 i takhöjd?) och kapa OSB'n på längden så den börjar och slutar mitt på en regel (dvs kapa den i 240cm, om du har normala cc-mått).
Sen sätter du gips stående, dvs tvärs över OSB, skruva med 32mm gipsskruv för träregel.
Precis så jag tänkte, men du skriver det bättre :)

Gips+plyfa+120mm isolering klarar med råge EI30 (förvisso bara ensidig brand). Mikael_Ls länk var mycket bra, välpacketerad information.

Då kan man säga att jag har två alternativ. Antingen klyva större reglar till de mått jag behöver och då få det ordentligt eller köra med liggande osb och då riskera att få den lite svajig. Kommande köpare är inget jag bryr mig om. Bygger huset nu och har tänkt att bo där många år framåt. Takhöjden är 2.5.

Varför klyva en regel? Ställ en 45x70 jäms på insidan mitt emellan dom andra reglarna.

• Gilla
Dsl och 1 till
  • Laddar…
Men då kommer det ju svikta inåt... diffar ju 5 mm.

gör som för lusa med 5mm ex 2 masonitbitar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.