3 108 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Billiga byggtips?
Byggsuget sitter i även de månader man har ebb i kassan... Men allt behöver kanske inte kosta skjortan och vara på lyxnivå. Vad sägs om att samla lite tips på hur man kan bygga billigt (men ändå bra!), om det finns några?
Preparering är billigt. Papper och penna på planeringsstadiet. Googlande efter kunskap, material etc. Att gräva och skyffla, dvs markarbete är också billigt, (om än slitsamt).
Det man kan göra med trä är relativt billigt, om det inte är för omfattande el kräver specialprodukter.
Måla och kitta om träfönster.
Putsa med vanligt putsbruk.
Allt som kräver mycket arbete och lite material (standardmaterial).
Det man kan göra med trä är relativt billigt, om det inte är för omfattande el kräver specialprodukter.
Måla och kitta om träfönster.
Putsa med vanligt putsbruk.
Allt som kräver mycket arbete och lite material (standardmaterial).
Fönster brukar vara en stor kostnad, men letar man på blocket m.m kan man samla på sig en hel del nya till ett betydligt lägre pris. Sedan ritar man huset utifrån de fönster man har. Kolla också upp snickerier, det brukar stå en hel del felbeställningar som har ett bra pris.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Måla om innertak med billig vit färg (1-300:-/10 liter)
riva och planera
fixa alla småsaker och sista finishen som man ibland skjuter på framtiden
riva och planera
fixa alla småsaker och sista finishen som man ibland skjuter på framtiden
Att köpa begagnat eller fynda på utförsäljning kan visst spara många sköna slantar. Men det är inte en snitslad bana direkt till de stora besparingarna. Jag kan referera till mina egna erfarenheter. Jag har ofta köpt begagnat byggmaterial, eller passat på när det varit utförsäljning. Inte bara för att det varit billigt, utan för att jag ibland tänkt att det var just sådant material jag velat ha och det var lika bra att passa på.
Men när man sen ska använda det så kommer problemen. Det kan visa sig att materialet blivit förstört när det lagrats, eller skadats när det flyttats. Jag har också varit med om att saker varit defekta när jag väl packat upp dem, och då är reklamationstiden sedan länge förbi. Eller så visar det sig att sakerna inte passar. Ibland ändras planerna så sakerna kommer inte till användning alls.
Ett lyckat köp jag gjorde var när jag köpte trallvirke på utförsäljning. Det kom till användning ett par år senare, och som genom ett under så räckte det precis till trädäcket jag byggde. Jag hade ju bara köpt en mängd på måfå, och trädäcket hade jag ritat utan att fundera på hur mycket material jag hade. Så det blev bra. Men det trista med det var att jag, på grund av olika omständigheter, fått transportera virkeshögen med släp två gånger och staplat om hela högen tre gånger. Sammanlagt lade jag ett par dagar bara på att plocka med brädorna. Så det var frågan om det egentligen var värt besväret.
Men när man sen ska använda det så kommer problemen. Det kan visa sig att materialet blivit förstört när det lagrats, eller skadats när det flyttats. Jag har också varit med om att saker varit defekta när jag väl packat upp dem, och då är reklamationstiden sedan länge förbi. Eller så visar det sig att sakerna inte passar. Ibland ändras planerna så sakerna kommer inte till användning alls.
Ett lyckat köp jag gjorde var när jag köpte trallvirke på utförsäljning. Det kom till användning ett par år senare, och som genom ett under så räckte det precis till trädäcket jag byggde. Jag hade ju bara köpt en mängd på måfå, och trädäcket hade jag ritat utan att fundera på hur mycket material jag hade. Så det blev bra. Men det trista med det var att jag, på grund av olika omständigheter, fått transportera virkeshögen med släp två gånger och staplat om hela högen tre gånger. Sammanlagt lade jag ett par dagar bara på att plocka med brädorna. Så det var frågan om det egentligen var värt besväret.
Bygg i sketchup. Det blir riktigt roligt när man börjar komma igång. Och man bygger gratis!ricebridge skrev:
Som när jag lärde mig sketchup och det plötsligt bara drog iväg ...
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/91149-frigga-2.html#post634899
Sketchup är föredömligt ur användarsynpunkt! Speciellt nu när man kan ha lager och material.
Stort plus är att det är helt absolut gratis
Mikael_L har du använt http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ för att få inspiration, eller för att plocka in inredning i färdiga ritningar?
Stort plus är att det är helt absolut gratis
Mikael_L har du använt http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ för att få inspiration, eller för att plocka in inredning i färdiga ritningar?
Klicka här för att svara