Har en fundering. Har ett tak som är nedsänkt med sådana aukustikplattor. Ska sätta upp innervägg i rummet. Kan man bygga väggen utan att röra taket, eller måste man såga bort för väggen?
Går ju såklart att bygga under men vill vara säker att det kommer hålla.
För och nackdelar med det?
Skulle man annars kunna bygga upp reglar över aukustikplattorna och sedan regla upp under och sedan skruva ihop dem med varandra och således slippa kapa plattorna? Vill helst slippa det...
 
Ingen som vet något?
 
Man brukar regla hela vägen, men endast sätta gips till strax över akustikplattorna. Iaf i kontorslandskap.
Det kommer inte vara en bra vägg om den inte får stöttning hela vägen, kommer svaja mycket.
 
S
japp det funkar inte speciellt stabil men funkar.
regeln mot undertaket sätter du med glipa och lite isolering på-
 
Tackar för synpunkter! Men vad tror ni om mitt sista förslag. Att regla upp till plattorna och göra reglar ovanför plattorna och sedan dra igenom gängstavar eller liknande?
Borde inte det bli ganska stabilt?
Då gör jag minst åverkan på plattorna... Bara gängstaven som skall igenom.
 
S
emde skrev:
Tackar för synpunkter! Men vad tror ni om mitt sista förslag. Att regla upp till plattorna och göra reglar ovanför plattorna och sedan dra igenom gängstavar eller liknande?
Borde inte det bli ganska stabilt?
Då gör jag minst åverkan på plattorna... Bara gängstaven som skall igenom.
varför inte byta ut skivorna mot vitmålad gips med plywood på baksidan?
 
Det funkar att bara fästa väggen i bärverket till undertaket. Du behöver inte bygga någon vägg ovanför heller, Eurovand bygger många av sina kontorslandskap på detta viset.
 
S
Matti_75 skrev:
Det funkar att bara fästa väggen i bärverket till undertaket. Du behöver inte bygga någon vägg ovanför heller, Eurovand bygger många av sina kontorslandskap på detta viset.
eurowand :thumbup:
 
Matti_75 skrev:
Det funkar att bara fästa väggen i bärverket till undertaket. Du behöver inte bygga någon vägg ovanför heller, Eurovand bygger många av sina kontorslandskap på detta viset.
Fast undertaket är fäst med skenor i metall som hänger i tunn vajer. Alltså inget att fästa i...
 
SBH skrev:
varför inte byta ut skivorna mot vitmålad gips med plywood på baksidan?
För mycket jobb och för tajt budget.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.