J
Har idag ett garage i husets källare, väggarna är murade med betonghålsten, gjutet valv och golv. Eftersom det är byggt på typ sent 40-tal början 50-talet så är golvet inte det fräschaste. Betongen har en mycket sliten yta (ingen färg) med synliga porer och spolar man vatten på så hör man hur det sugs upp/bubbler upp luft. Bärigheten är ok/tillräcklig.

Jag har funderat på att lägga in klinker men eftersom takhöjden är knapp (mindre än 2m) så vill jag inte minska den ytterligar. Tanken har fallit på att "måla" golvet med en cementslamma/betongslamma för att gå en hyffsat slät yta och ändå inte tappa höjd. Därefter dammbinda.

Är jag på rätt spår?

/Mikael

Hade skippat cementen och bara primat och lagt klinkers. Om du vill få golvet jämnare finns det flytspackel som tål tillskjutande fukt som du förmodligen har där.

S
skit i flytspackel. ta vanligt golvspackel. och måla eller dammbind sen.
finns faktiskt bra betong färger som andas

J
Vilket spackel hade du i tankarna? Klinker har jag nästan uteslutet eftersom man, där vägg ansluter mot golv, gjort en radie, typ ölburk/flaska.

Tillskjutande fukt finns. Garaget är nedsprängt och står på berget, liksom förmodligen 1/3 av resten av huset (bygg 1938), Under golvet i källaren ligger det, vad jag har hört, ett varv med tegelrör, iövrigt ingen dränering. Marken runt huset är sand under ett lager av mat/sandjord ,ca 40 cm. Eftersom huset ligger nedsprängt är det inte helt enkelt att lägga dränering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.