Jag sitter i en lite krånglig situation: Om en vecka har jag tekniskt samråd med kommunen och i ett sent skede inser jag att jag har ritat in en stor utmaning i vårt bygglov. Vi ska bygga på en övervåning på vårt hus och jag har valt att skjuta in en ev väggarna på övervåningen så att den inte hamnar i liv.

Kantbalken kan då få fyra upplagspunkter, en ny gjuten betongpelare, två bärande ytterväggar av plankkonstruktion, en innervägg som måste förstärkas upp (ev bygga in en pelare som går ner mot grundmur. Avsats.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den längsta spännvidden blir då 3380 mm, jag har provat att beräkna detta som om det vore en öppning i en vägg och lagt till med last på taket (för vägglivet etc). Det borde gå med en 115x315 i limträ.

Att få en kantbalk på 315 är inte optimalt, men fungerar. I och med att ett terassbjälklag kommer att anslutas till kantbalken är det för visso bra med extra isolering. Jag skulle vilja beräkna hur mycket last jag kan ta ner i utkanten av ett bjälklag om jag gör det riktigt starkt ( ex c24 45x220 300c/c med massor av kortlingar). Då tänker jag mig att jag kan låta bjälklaget ta ner en del kraft och minska dimensionen på balken.

Mina frågor:
1. Hur beräknar jag hur mycket ett bjälklag tål? Alltså omvänt mot vad som finns på träguiden etc

2. Finns det någon annan lösning?

3. Finns det någon tabell jag kan använda för att beräkna lasterna från övervåningen?

Eftersom detta blir en punktlast kan du inte räkna med en utbredd last som man gör på träguiden.

Jag har kikat på beräkningsmodellerna för öppningar i fasader. Då är det punktlaster på pelare som avses och utbredda laster längs med väggliv. Håller nu på att försöka beräkna detta själv genom ett program från strusoft som heter frame analysis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.