7 429 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
När riskerar man frostsprängning i betong?
Konstig fråga kanske, men jag håller för stunden på att renovera vår betongtrappa här hemma. Med detta följer en fundering.
Att betong skadas när vatten rinner ned i sprickor i denna och sedan fryser, det är jag med på. Men om man har en betongyta där alla sprickor är lagade, men ytan som sådan kanske inte är helt plan (små "sänkor" här och där), riskerar det samma problem på vintern? Vid regn samlas alltså kanske 5 mm vatten i dessa sänkor eller svackor i betongen. Om det sedan skulle frysa på, vad händer då med detta vatten. Kommer det bara att expandera uppåt, eller löper man samma frostsprängningsrisk som vid sprickor?
Att betong skadas när vatten rinner ned i sprickor i denna och sedan fryser, det är jag med på. Men om man har en betongyta där alla sprickor är lagade, men ytan som sådan kanske inte är helt plan (små "sänkor" här och där), riskerar det samma problem på vintern? Vid regn samlas alltså kanske 5 mm vatten i dessa sänkor eller svackor i betongen. Om det sedan skulle frysa på, vad händer då med detta vatten. Kommer det bara att expandera uppåt, eller löper man samma frostsprängningsrisk som vid sprickor?
Tanken är eventuellt att lägga trall ovanpå. Då kommer jag ju inte att se vad som händer med betongen under, därav min fundering om ev. risk för frostsprängning. Men med en slät yta expanderar alltså vattnet (när det fryser) uppåt och åt sidorna så att säga, inte ned mot betongen?
Vattnet expanderar åt alla håll, men är det motstånd åt ett håll så stoppar det ju där om det är fritt åt alla andra håll. Nere i en spricka däremot är det motstånd åt två motstående håll eller mer och eftersom det inte är fritt för vattnet att expandera så trycks sprickan isär istället.
Föreställ dig att du blåser upp en ballong som ligger plant på marken jämfört med en som är inklämd mellan ett par brädor.
Föreställ dig att du blåser upp en ballong som ligger plant på marken jämfört med en som är inklämd mellan ett par brädor.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara