Jag och en kompis är på väg att bygga ett par av innerväggarna - inte bärande - på ovanvåningen till ett tvåplanshus (nybygge). Isoleringen av taket och ett par av de större väggarna gör en firma.

Bakgrund: 23 graders lutning på taket. Lättbetong ytterväggar, och stålbalk i nocken. Byggfirman kommer att bygga luftspalt 20 cm och därefter 30 cm skivisolering, mellan takstolarna. På takstolarna kommer de sedan lägga ångspärr, reglar, 10 cm isolering och gips.
Vi behöver förstås fästa våra innerväggar i takstolarna på något sätt, innan byggfirman gipsar.

Vi är lite osäkra på konstruktionen men har tänkt att det skulle kunna göras så här:

En träbjälke behöver läggas från lättbetongytterväggen till stålbalken vid nock, i samma nivå som takstolarna, där väggen ska gå. Vi tänkte använda samma träbjälkar som använts till mellanbjälklaget (45x220 tror jag det är) - vad det gäller längden tror jag de passar perfekt. (jag hoppas de inte är för grova och ställer till det på något sätt för firman)

Vi behöver förankra bjälken i takstolarna med tvärreglar och vinkeljärn.
Sedan skulle vi bygga en rektangel med reglar för delen som är längst ner mot golvet, och ovanpå den en fylla på med reglar i "triangeln", med lagom stora avstånd mellan reglarna, för isolering och för att fästa osb skivor och gips senare.

Låter detta vettigt? Några tips och förslag? Lättast är väl här att använda träreglar eller? Dimensioner?

_IGP0743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
_IGP0743.jpg
Skapa konto
_IGP0744.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Om jag nu förstår det rätt.
Vänta med att fäst väggen tills att byggfirman har monterat glesen, eller till och med gipsat.
Vill nu göra det innan, så montera typ 45x95 mellan takstolarna, på högkant ca cc 90-120mm.
Fäst sedan hammarbandet på dom.
Skippa vinklar och beslag, dra i 2 st 4" spik genom takstolen och in i änden på regeln.

Men byggfirman kommer helt klart att få lite mer att göra, då det blir mera jobb med plasten, glesen och gipsen..

Östlund, menar du alltså att 45x95 reglarna ska monteras så att de kommer i nivå med takstolarna ( i linje med dem), eller ska de ligga längre in?
Isoleringen som ligger utanför takstolarna ska vara 10 cm tjock - betyder det att hammarbandet (den överst liggande regeln ovanför väggen) också lämpligtvis är 10 cm tjock?

Ja precis, jäms med underkant.

Missade att ni skulle ha 10cm isolering till.
Hmm,

Varför 20cm luftspalt? Inte 20mm?
Hur tänker ni bygga ut ytterligare 10cm på takstolarna nedåt?
Salar ni bara på takstolarna med 45x95 och sedan glespanel på det som vanligt?

Det är den där byggfirman som sköter isoleringen. Luftspalten blir så bred därför att takstolarna är så djupa. (hade vi haft en liten luftspalt mot yttertaket, blir det i stället en luftspalt till längre in, eftersom vi isolerar med skivor)

Jag skulle kanske sagt något om höjden på snedtaket. Det går från 2.25 m på lättbetongytterväggen till 4.0 meter vid stålbalken i nock.

Hej igen! Vad menar du med cc 90-120 mm?

På vilket avstånd monterar vi 45x95 reglarna mellan takstolarna?

avståndet mellan takstolarna är ca en meter och hammarbandet blir ca 4 meter långt.

Hej. Sätt reglarna ungefär på ett avstånd på ca 1 meter.

Men ska takstolarna salas på nedåt så borde ju också reglarna göra det.
Reglarna som hammarbandet ska fästas i altså.

Vi började sätta upp kortlingar med mellan takstolarna men kontrollansvarig som var på inspektion för att titta på något annat sa att det är vi åtminstone behövde ta bort de hammarband vi monterat, för att det sticker ut och stör den kommande monteringen av ångspärr.
Han verkar tycka det var bättre att vi monterade väggarna efter att taket är gipsat.

Firman som monterar isoleringen och kommer att gipsa taket kommer använda stålprofiler/reglar för att fästa gipsen och inte vanlig glespanel (vilket kanske kontrollansvarig trodde). (med som sagt innan 10 cm extra isolering på takstolarna)

Vi vill helst bygga mellanväggarna efter att det är gipsat men det är kanske bra att ha kortlingarna och hammarband inne i isoleringen, och på så vis ha mer att skruva och fästa i än bara de ta takprofiler av stål som gipsen är fäst i. Eller vad säger ni? Vad är bäst för oss att göra?

_IGP0755.jpg
Skapa konto
_IGP0757.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Låt dom gipsa klart som jag skrev i det tidigare inlägget.
Det är inga som helst problem att fästa hammarbandet efter det är gipsat.
Jag gissar på att stålprofilerna kommer att gå horisontellt, och då är det inga problem.
Om inte så kan ni slänga dit några kortlingar av plyfa mellan stålprofilerna innan dom drar dit gipsen.
Just där väggen är tänkt att gå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.