Jag har rivit ner en gammal garderob för att byta till ett nytt vägghängt Elfa-system (modellen med skenor man hänger ifrån) i hallen. I rivningen visade det sig att garderoben även agerade mellanvägg mot köket... På baksidan av garderoben hade man helt enkelt satt en gipsskiva och känt sig klar där.

Nu behöver jag alltså få en ny vägg på plats mellan kök och hall. Problemet är att det inte finns jättemycket plats att göra detta på. Jag har mätt en del och kommit fram till att jag max kan ha 55 mm tjock vägg mellan rummen för att både få plats med garderobsinredningen och kyl/frys som står på andra sidan väggen. Det kommer alltså inte gå att bygga en normal vägg "by the book" med regel och skiva på båda sidor.

Den variant jag lutar åt just nu är att sätta en stadig L-profil i aluminium i golv och tak och sedan ha en rejäl MDF-skiva (typ 35 mm) som fästs i profilerna. Dock är jag osäker på hur mycket MDF:en tål att ha hängt i sig? Hela inredningen plus saker som läggs på hyllor etc lär ju bli rätt tungt, kanske något hundratal kilo?

Kommer det funka? Finns det något annat bra sätt att få upp en såpass tunn vägg som ändå klarar vikten?

Jag skulle tro att en skruvlimmad sandwich av två 13 OSB eller plywoodskivor med 28x 70 emellan funkar utmärkt. Det borde bli styvt och bra. Alt byter du ut 28x70 mot 22mm golvspån.

Hej,
Tack för förslaget! Lite frågor :) Du menar alltså skiva/regel/skiva, eller? Då får jag inte ihop det med sandwich? Men om det var så du menade, hur blir hållbarheten mellan reglarna? Om man bara skulle ta två konstruktionsplywood á 13 mm och limma ihop, dvs utan regel, hur påverkar det hållfastheten?

Jag menade skiva-skiva-skiva.

Jag skulle tro att två OSB som limmas funkar också men att spån i mitten är bättre. OSB är flexibelt och kan böja sig. Limmar du två OSB blir det troligen mycket mindre flexibelt. Det kan nog funka bra med två OSB vad gäller hållfastheten men det kanske finns risk för böjning. En spånskiva är i princip stum, så jag tror att OSB-spån-OSB borde bli helt stumt och dessutom ha väldigt hög hållfasthet. Bara golvspån i sig är ju stabilt nog för golv som kan ta ganska hög punktbelastning utan att svikta.

Metallprofilerna som du skruvar upp borde också motverka böjning.

Göran.W
Vanlig 13 mm gips tåler väl 25 kg per fästpunkt så man behöver inget overkill material för att det ska hålla.
Vanliga 45x45 reglar cc 30 och 9 mm gips håller om man skruvar elfa skenorna i reglarna.

Dessa vägghängda ELFA-konsoller hänger från metallisten som skruvas uppe vid taket. Därför bör belastningen på väggen bli minimal. Istället är det fästpunkterna för taklisten som måste klara vikten som kommer på hyllorna och där det skall vara en konstruktion som håller för detta..

Göran.W skrev:
Vanlig 13 mm gips tåler väl 25 kg per fästpunkt så man behöver inget overkill material för att det ska hålla.
Vanliga 45x45 reglar cc 30 och 9 mm gips håller om man skruvar elfa skenorna i reglarna.
Vill man vara på den säkra sidan kan man ju välja en 170x45 regel som skenan hänger i. Det borde räcka för att hänga upp flera hundra kilo.

Göran.W
Frågan är var något hundratal kilo är.
en skena på 120 cm med 5 skruvar i en 45x45 regel håller för långt över 100 kg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.