Hej!
Köpte ett hus för 2 år sedan ungefär.
Har en irriterande stötta och stålbalk i taket i min källare. Håller på att renovera källaren nu och skulle vilja få bort dem (minst stöttan).

kallaren.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tagit bort taket nu och det är rätt så kraftiga balkar som går tvärt över stålbalken. Från vägg till vägg är det ca: 4,2 m.

Min idé är att lägga kottlar över hela golvet. Det borde avlasta så jag kan ta bort stöttan och balken (?)

Vem kan man kontakta och fråga om mina ideér. Hade n kille från en byggfirma, han sa att man säkert kan ta bort den, men han kan inte lova något. Vart kan man få tag i en byggkonstruktör eller vem det är man skall fråga?

Uppdaterat:
Hittade en bild på balkarna
balk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det är som sagt en byggnadsingejör du bör konsultera.

Med den spännvidd du nämner så tror jag att bjälkarna skall vara minst 190mm höga, helst 220mm. Och det är då under förutsättning att det inte står något bärande på golvet på våningen ovanför.

På bilden är det givetvis svårt att se, men jag tycker det ser ut som bjälkarna bara är 140 - 170mm höga. I så fall behövs stålbalken. Pelaren är svårare att uttala sig om, den ser lite provisorisk ut, så jag gissar att den visat sig vara nödvändig.

Det hela ser som sagt ut som en efterhandskonstruktion, troligen för att golvet sviktat eller liknande.

Byggnadsingenjören borde kunna ge ett förslag på hur man löser detta, men jag skulle tro att det innebär att man lägger in stålbalkar parallellt med några av golvbjälkarna och fäster ihop dem.

Kan någon rekommendera någon sådan i söderort? Googlar förbrilt, men hittar inget :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.