Tänkte bygga om lite nere i källaren och ska då riva 2st väggar. Vem kontaktar man för att ta reda på om dessa är bärande eller ej? Är nästan 100% säker på att dom inte är det, då det går en hjärtevägg som är massiv betong rätt genom kåken, och dessa väggar är kanske 2-3cm breda! Men vill ändå ha en fackman som säger sitt för att vara helt på den säkra sidan.

Är det någon som kan ge namn på personer/firmor i gävletrakten så hade det varit underbart. Och är det någon som anlitat någon för att göra detta och som vet vad det kan kosta för en kontroll?

Du får kontakta bygglovkontoret i din kommun. Jag är ganska säker att de har konstruktionsritningar på huset. Är det en bärande vägg, blir du nog tvungen att söka tillstånd ifall dina ändringar skulle påverka bärigheten.

harry73
Är väggen bara 2 - 3 cm tjock, då kan det inte vara bärande. Sätter man belastning på den kommer den att bukta ut och därmed förlora all bärförmåga.

Atom, har slängt iväg ett mail till dom nu så får jag se om dom svarar :)

harry73, vad jag har läst så kan väggar vara "hjälpbärande" om det är flera stycken nära varandra även om dom är smala och känns lite "rangliga" . Men vet inte om det stämmer fullt ut heller, vill därför ha hit någon som kan ge mig 100% garanti på att jag kan riva väggarna, för känns bra dumt att stå där i efterhand med halva entrevåningen nere i källaren :P

Väggarna är ej bärnade eller hjälpbärande!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.