Byggahus.se

Putsa på gammalt tegel och nya fogar.

1. J
    Medlem Nivå 3
    Jag ska fylla igen ett hål jag tagit upp i skorsstenen och undrar vad jag måste tänka på vid uppmurningen av hålet och vad jag måste tänka på vid putsningen av den gamla tegelväggen samt det nymurade hålet.

1. Behöver jag behandla de gamla stenarna/fogarna med något innan putsning?
    2. Behöver jag behandla de gamla stenarna med något innan murning?
    3. Går det att putsa direkt på de nymurade fogarna i hålet som är murade med gamla stenar?

Tänker typ om det ska vattnas eller primas eller något i den stilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2576.jpg

2. J
    Medlem Nivå 3
    Kom på en till fråga när jag ändå har lagt upp denna bild. Måste tegelstenarna rengöras från det vita lagret innan ny putsning/murning? Har hört något om nån syratvätt.

3. M
    Anonym
    1. Ja, förvattna för att binda damm och förhindra för snabb uttorkning av den nya murningen. En stor elementpensel är din kompis.
    2. se 1
    3. dra på ett tunt lager som grundning är okej, men vänta gärna tills denna härdat innan du putsar färdigt. Detta för att förhindra sprickor. Vattna även under härdningen, både det tunna lagret grundning och efter färdigputsning, av samma skäl. Tegel suger ut vatten ur bruk mycket fort.

Stenarna behöver inte rengöras från det vita lagret först.

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 3
    Tack för klara besked! :)

5. roland53
    Medlem Nivå 13
    För att få bättre fäste kan man blanda en tunn välling av cement lite sand och vatten och stänka på befintliga. yta
    Låt torka.
    Du får då ett underlag som putsen fäster bättre på.

• Laddar…