Tonårsgrabben var på uselt humör och drog knytnäven genom väggens gippsskiva. Det är ett hål stort som en grabbanäve rakt igenom skivan, isolering är bakom och bakom det är lecasten. Tänkte försöka spackla igen det, men det är lite svårt när man inte har något mothåll mer än trasiga gipsbitar och sviktande isolering. Diffusionsspärren mellan gips och isolering är skadad och svårt att få tät.
Jag funderar på om man kan försiktigt fylla upp med fogskum och spackla det yttersta lagret ? Isoleringen är sån där vanlig glasfiber, gullfiber.

När vi borrar fel doshål som elektriker brukar vi bara peta in en regelbit eller träbit av någotslag som är längre än hålet, och skruva fast den så att vi sedan har något att återmontera gipsbiten som är i hålsågenpå, borde funka här också.... om "hålet" är väldigt skadat i gipset så kan ju försöka ta bort det och skära ut en ny bit som matchar...
Sedan är det ju bara att spackla...

Lycka till!

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
ibland är det bra det inte är plyfa och gips. bättre väggen ger efter än en pajad hand!

Han kan skära till så kanterna är raka eller snedskurna. Sedan sätter man upp ett par brädbitar på insidan av hålet som ett par reglar som skruvas fast framifrån. Sedan skär han till en gipsbit motsvarande hålet med raka eller sneda kanter. Den skruvas sedan fast mot brädbitarna. Sedan gör spackel resten. Diffusionsspärren kan tätats med motsvande plast och tejp.

Biggie var först med motsvande lösning....:thumbup:

Lycka till.

• Gilla
pelleprognos och 1 till
  • Laddar…
Ännu bättre förklarat ^^ gonatt :D

slurppe99 skrev:
Han kan skära till så kanterna är raka eller snedskurna. Sedan sätter man upp ett par brädbitar på insidan av hålet som ett par reglar som skruvas fast framifrån. Sedan skär han till en gipsbit motsvarande hålet med raka eller sneda kanter. Den skruvas sedan fast mot brädbitarna. Sedan gör spackel resten. Diffusionsspärren kan tätats med motsvande plast och tejp.

Biggie var först med motsvande lösning....:thumbup:

Lycka till.
Ok, tack. Jag var lite orolig för att använda organiskt material i väggen, men vid närmare eftertanke så är ju diffusionsspärren mellan isolering o gips och då bör det ju inte vara några problem att göra som ni skriver.
Behöver man lägga remsor över skarvarna mellan passbit och hålkant vid spackling för att slippa sprickor ?
Har nog dessvärre inga gipsbitar hemma men får leta bland bekanta, känns onödigt att köpa en hel skiva till detta.

• Gilla
Sim Som123
  • Laddar…
Du behöver inte sätta remsa för en så liten lagning, det blir inga spänningar mellan gipsbitarna så det kommer inte att spricka.

• Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Åk till ett ställe i ditt närområde där det byggs eller renoveras, övertygad om att snickarna kan erbjuda dig en spillbit:)

Det är ganska säkert att det kommer spricka utan remsa. Är precis som när snickaren hålsågar tokigt och lappar igen, har sett det för många gånger att det bara spacklas över och så spricker det.

Annars finns det reparations kitt, är ett litet metallnät som har en glasfibernät runt om sig.
Som man spacklar fast över hålet, spacklar en andra gång och slipar sedan.

Redigerat:
Det kommer inte att spricka.

Gipsen har ju organskit papper på, så en träbit gör inte saken värre. Men det går även att montera en gips på insidan.

Jag har gjort en liknande lagning när frun slängde ner en stol för trappen.

Så här gjorde jag.
Skär rent hålet.
Sedan gjorde jag en gipsbit som gick att trä in i hålet, den limmades på insidan av befintlig gips. En regel tvärs över hålet med skruv in i gipsen fixerade under torkningen.
Sedan limma en gips som passar i hålet, med lite press utifrån.
Efter det spackling av skararan, jag använde ingen remsa eller liknande. Det behövs några varv.
Slutligen lappa tapeten med en gammal spillbit.

Lösningen med skruvade reglar går fortare, men kan eventuellt ge lite rörelser, men det bör funka lika bra.

Det här tycker jag är ett jobb för den som orsakat skadan. Även om det inte blev så i mitt fall.

Daniel 109 skrev:

Gipsen har ju organskit papper på, så en träbit gör inte saken värre. Men det går även att montera en gips på insidan.

Jag har gjort en liknande lagning när frun slängde ner en stol för trappen.

Så här gjorde jag.
Skär rent hålet.
Sedan gjorde jag en gipsbit som gick att trä in i hålet, den limmades på insidan av befintlig gips. En regel tvärs över hålet med skruv in i gipsen fixerade under torkningen.
Sedan limma en gips som passar i hålet, med lite press utifrån.
Efter det spackling av skararan, jag använde ingen remsa eller liknande. Det behövs några varv.
Slutligen lappa tapeten med en gammal spillbit.

Lösningen med skruvade reglar går fortare, men kan eventuellt ge lite rörelser, men det bör funka lika bra.

Det här tycker jag är ett jobb för den som orsakat skadan. Även om det inte blev så i mitt fall.
Ha ha, ja absolut så borde hen som orsakat skadan även laga den, men då blir det nog därefter ;)
Detta är 2a hålet som jag lagar efter samma knytnäve. Förra hålet var i en oisolerad vägg där det var mer plats bakom skadan och då gjorde jag precis så som du beskriver o det blev bra.

Daniel 109 skrev:
Har erfarenhet av hundratals lagningar av denna sorts som målare i allt från nybyggen till renoveringar och det spricker som oftast om det bara spacklas.
Bara idioti att inte remsa över, är papper försvåra. lägg glasfiber.

• Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Ragganof skrev:
Har erfarenhet av hundratals lagningar av denna sorts som målare i allt från nybyggen till renoveringar och det spricker som oftast om det bara spacklas.
Japp, hade lite glasfiberremsa liggandes så la det i skarvarna för säkerhets skull

Om du inte hittar gipsskivebit hos bekant eller liknande så kan du ju fråga på bygghandeln om e har en spillbit – de har säkert skivor som gått sönder efter att ha hanterats ovarsamt.
Även om du vill vara med för att visa och kvalitetssäkra arbetet så tycker jag också att den som orsakade hålet ska få vara med. Inte som straff utan för att lära sig – alltid bra att kunna fixa - och för att det är trevligare när man är två.

Ragganof skrev:
Det spricker inte om man gör rätt: skruvlimma träbiten på baksidan av gipset. Limmet gör att gipsbitarna inte kan röra sig i förhållande till varandra och därmed spricker det inte. Fördelen med att inte sätta en remsa är att det inte blir en bula över lagningen, något som annars är ofrånkomligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.