Flitig besökare men mindre flitig skribent. Nu är det dock dags att be om goda råd.
Turen har kommit till ett rum i källaren eftersom vi fick en vattenskada på bottenvåningen och tyvärr letade sig vattnet ned även till detta rum. Två av väggarna är ytterväggar (den ena med en ytterdörr till en öppen källartrappa), två är innerväggar. Samtliga har tidigare haft tapet och utanpå det någon sorts målad väv som jag gissar har gjort väggarna för täta. Nu har jag slitit ner tapeten och plastmattan som låg på golvet (på spånskiva på platonmatta).
Golvet kommer att beläggas med klinker och eftersom stora delar av putsen följde med måste jag nu putsa om väggarna för att sedan måla med fuktgenomsläpplig färg. Huset har byggts i etapper men jag gissar att denna del av källaren är byggd på 40-talet och att det är kalkputs på väggarna men på några ställen verkar det vara någon annan mörkare och hårdare puts utanpå kalkputsen och dessa kakor lossnar i stora sjok till skillnad från de ljusa delarna som snarare kan skrapas bort. På några ställen ser man också något slags torra strån som verkar fungera som någon sorts utfyllnad.

Nu till frågorna:
1. Att det är kalkputs är min gissning. Den känns porös och när man drar fingrarna även över de friskaste delarna av innerväggarna ramlar det ner ett damm. Någon som tror det är något annat än kalkputs? För om det är kalkputs måste jag ju fortsätta med det.
2. Kan man finputsa utanpå den gamla putsen på innerväggarna som ändå ser ganska bra ut trots att putsen så att säga kritar av sig ordentligt, eller kommer den nya putsen inte att fästa?
3. Vad tror ni om de strån som man skymtar på en bild? Gissar att det är något organiskt material och att jag därför bör knacka bort all puts där detta förekommer men det verkar inte finnas på alla väggar. Samtidigt känns detta material väldigt torrt, åtminstone där jag kommit åt det.

Jag vill lägga ned så lite jobb som möjligt utan att för den skull ta genvägar som jag kommer ångra om 5-10 år.

Vägg med skadad och avskalad kalkputs som visar underliggande mörkare puts och torra strån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad puts i hörnet av ett källarrum med synliga strån och lossnande partier.
Skapa konto

Skadad vägg med synliga strån under borttagen puts, indikerar äldre byggteknik och möjlig kalkputs.
Skapa konto

En källarhörna med exponerade putsade väggar och synliga rörledningar efter renovering.
Skapa konto

K
Stråna du ser är träullit/heraklith (varumärkesnamn, men materialet likvärdigt), det är träfiberskivor som är doppade i cement och som du skriver är det organiskt material som egentligen inte hör hemma i en fuktig källare, men just träullsskivorna är av någon anledning (som jag inte kan hänvisa någon källa till just nu) resistenta/beständiga mot mögel. Dom användes i huvudsak inte till för utfyllnad, utan för isolering. Isolervärdet är inte det bästa. Troligtvis har du detta längs hela ytterväggarna.

Det kan ju vara så att dom lagt Cementputs på kalkputsen och det är därför du får ner stora sjok när du river, man skall undvika att lägga starkare puts på svagare.

Redigerat:
  • Gilla
allban och 1 till
  • Laddar…
J
De mörkare större sjoken som lossar är säkert en lagning med cementbruk. Kalkputsen brukar oftast falla sönder mer när den lossnar.

Håller själv på att renovera en källare från 30-talet i omgångar med samma målsättning som du. I mitt fall har jag heller inte gjort någon ytterligare dränering då sulan under halva huset står direkt på berget. Marken omkring är sand och de fuktgenomslag som jag hittar är just i golvet där det ligger direkt på berget.

Där putsen på mina väggar har varit mindre bra har jag reparerat med KC-putsbruk och i något enstaka fall hydraliskt kalkbruk. Vilket hittills gett bra resultat. Glöm bara inte att slamma först med samma bruk innan du putsar, fäster mycket bättre då.

Gäller träull har jag ingen erfarenhet mer än tidigare talare. Jag skulle inte knacka bort dem då du satsar på lösning som andas.

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Träullit, där ser man! Tack KjellTimell. Tror som du att det är cementbaserade putslagningar på vissa ställen som ställer till det extra mycket just där. Jag undrar dock om man inte också använt träulliten för utfyllnad på några ställen eftersom det verkar vara en otroligt ojämn murning bakom. Läst lite snabbt om materialet nu och jag är nog böjd att hålla med johmi och behålla dem och satsa på fuktgenomsläpplig kalkputs. De verkar ju trots allt ha klarat 70 år ganska bra trots icke optimal väggbeklädnad.
Men vad tror ni om att slänga på ny kalkputs på den gamla som så att säga släpper sandkorn och lämnar en ljusgrå dammhinna på fingrarna när man drar över den? Sopa bort det värsta, förvattna ordentligt och hoppas på vidhäftning eller?

J
Har du tänkt putsa hela väggarna eller bara där det släpper helt? Det viktiga är att du tar borr allt som sitter löst ända till till en fast yta och får bort alla rester från gammal tapet.

Vattna. Blanda torrbruk i vatten till en lös välling och pensla på med en kalkborste. Sedan kan du putsa.

Ja, jag måste nog putsa om hela väggarna, men på innerväggarna handlar det mer om en finputsning för att få ytan jämnare eftersom den gamla putsen tycks sitta kvar där. På ytterväggarna blir det mer grovputsning, men jag har inga avsikter att knacka ner all gammal puts om det inte behövs.
Det kanske bör tilläggas att huset står på naturligt väldränerad sandgrund (gammal tallhed) och att källaren i övrigt inte visar tecken på överdriven fukt.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.