Hej alla!

Mitt uppe i en lägenhetsrenovering och hr precis tagit bort en gammal dörrkarm mellan hall och vardagsrum. När jag rev ner den så började det såklart att falla ner putskakor och stenbitar, varpå jag nu funderar på hur mycket man vågar riva bort. Stenblocken kan jag inte riktigt identifiera, så jag skulle uppskatta lite hjälp med vägledning här. Stenarna går att "rucka" på och känns som att de skulle falla av bara jag nyper till och drar lite. Ska jag riva första raden sten eller ska jag gå på med gipsbruk som det är?

Hur tycker proffsen att jag ska gå vidare här?

Tack på förhand!

Delvis riven vägg med exponerade stenblock och putskakor efter borttagen dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en gammal dörrkarm med lossnande puts och synliga stenblock i en lägenhetsrenovering.
Skapa konto

Hörn av en vägg under renovering med borttagen dörrkarm, exponerade putslager och lösa stenblock vid golvkanten.
Skapa konto

Avlägsnad gammal dörrkarm utvisande osäkra stenbitar och putsskikten i en lägenhetsrenovering.
Skapa konto

Skadad dörrkarm med lösa putskakor och stenbitar i en renoveringsprocess.
Skapa konto

Vägg med borttagen dörrkarm som exponerar lösa stenblock och puts nära golv, med byggverktyg och skräp runtomkring.
Skapa konto

Det är lättbetongblock med puts över. Börjar du riva i något av lättbetongblocken så kommer du att dra med dig mer än du tänkt dig. Ingen bra idé alltså, såvida du inte hade tänkt riva väggen?

Skall man ta bort material är en tigersåg bättre, men det kommer att bli skitigt...

Sist jag gav mig på en liknande övning gjorde jag så här: Avlägsnade all lös puts, fixerade lösa lättbetongblock med murbruk, putsade öppningen (inkl. hörnen) med putsbruk C.

Beror ju på målet, ska hålet vara lika stort så putsa över det, ska det bli större så kan du riva men som tidigare sagts, det kommer rasa mer än du vill...
skydda parketten!

Tänk också på att lättbetongblocken förmodligen är inmurade i hörnen på de andra väggarna som man ser på bilderna. Börjar man banka eller slita i blocken är risken att man får loss mycket mer än man tänkt.

Jag har en liknande fråga, kanske onödigt att skapa en ny tråd för det. Jag håller också på att ta ned en gammal karm för att ge plats för en ny. Huset är från 1895, flerfamiljshus. Oklart när karmen är ifrån. Väggarna verkar vara träväggar som är klädda med vassliknande material och sedan puts utanpå. Började ta ner karmen och ovanå ligger det något som ser ut som lättbetongmaterial. Tror ni att det är ok att fortsätta eller hur mycket kan jag dra med ner när karmens överstycke försvinner?

Delvis borttagen dörrkarm med trävägg, puts och möjligt lättbetongmaterial synligt.
Skapa konto

S
johsa01 skrev:
Jag har en liknande fråga, kanske onödigt att skapa en ny tråd för det. Jag håller också på att ta ned en gammal karm för att ge plats för en ny. Huset är från 1895, flerfamiljshus. Oklart när karmen är ifrån. Väggarna verkar vara träväggar som är klädda med vassliknande material och sedan puts utanpå. Började ta ner karmen och ovanå ligger det något som ser ut som lättbetongmaterial. Tror ni att det är ok att fortsätta eller hur mycket kan jag dra med ner när karmens överstycke försvinner?

[bild]
behöver du mer utrymme för karmen eller?
bryter försiktigt så brukar det inte åka med så mycket av "stenarna"

SBH skrev:
behöver du mer utrymme för karmen eller?
bryter försiktigt så brukar det inte åka med så mycket av "stenarna"
Nej behöver bara utrymmet från gamla karmen så vill ju helst att så lite som möjligt följer med. Först blev jag orolig att få grannen nedfallandes! Men då tar jag det piano. Någon smart idé för att skydda glovet? Funderade på att hänga upp en duk som fångar nedfallande material.

S
trasmatta eller liknande. står du bra på bock och river så kan du ju ta bitarna i handen. kör du med tiger eller sticksåg?

Började med tigersåg och har sågat upp i delar, slår ut det sista med stämjärn är tanken. Är 2,40 upp så står lite dumt på stege, svårt att ta i händerna. Men jag provar matta! Stort tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.