Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
Har en ladugård med följande konstruktion:
Murade väggar (2 laget med halm mellan), på detta står en regelkonstruktion i trä. (se skiss). Har bara tre takstolar och takåsar av stora stockar. Ett mellanbjälklag ligger på murens kant och med stolpar, som dock börjat hänga eftersom golvet spruckit. Jag skulle vilja ta bort mellanbjälklaget för att kunna fixa till golvet och dessutom få en högre takhöjd. Men jag undrar om takstolarna kommer att braka då? håller mellanbjälklaget ihop takstolarna eller är de självbärande?
Mellanbjälklaget har börjar skada muren ganska mycket eftersom all tyngd hamnar där då stolparna hänger i luften.
Murade väggar (2 laget med halm mellan), på detta står en regelkonstruktion i trä. (se skiss). Har bara tre takstolar och takåsar av stora stockar. Ett mellanbjälklag ligger på murens kant och med stolpar, som dock börjat hänga eftersom golvet spruckit. Jag skulle vilja ta bort mellanbjälklaget för att kunna fixa till golvet och dessutom få en högre takhöjd. Men jag undrar om takstolarna kommer att braka då? håller mellanbjälklaget ihop takstolarna eller är de självbärande?
Mellanbjälklaget har börjar skada muren ganska mycket eftersom all tyngd hamnar där då stolparna hänger i luften.
Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
Det rosa på skissen är mellanbjälklaget.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Sådant mellanbjälklag har ofta en stabiliserande funktion, utöver att lägga golv på. De håller ihop ytterväggarna så att inte takstolarna skall trycka ut dem. Hur det är med det i just ditt fall vågar jag inte sia om.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Eftersom takstolarna har hanbjälkar, de horisontella bjälkarna högt upp, borde det vara riskfritt att ta bort mellanbjälklaget. Samtidigt är diagonalsträvorna i takstolarnas utkanter väl små, så det är möjligt att det krävs någon form av dragstag mellan ytterväggarna för att motverka de krafter som vill trycka ut ytterväggarna. Detta är det svårt att uttala sig om utan bättre kunskap om ytterväggarnas status.
Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
Ungefär de tankatna jag har, man skulle kunna sätta de nya horisontella bjälkar lite längre ner, men frågan är om det hjälper, även om takstolen håller ihop så kanske själva väggen ger vika.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är bättre att sätta dragstag av stål än nya reglar längst ner på takstolarna. Stålet tål dragkrafter bättre, är diskretare och klarar den stora spännvidden utan skarvning. Om bara ytterväggarna är någotsånär lodräta uppstår då ingen uttryckande kraft.
Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
Har funderat på vajer, i alla fall under tiden jag river mellanbjälklaget, sen vill jag nog ha öppet till nock men då måste man nog förstärka någonstans.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vajer går lika bra som stålstag.
Klicka här för att svara