4 363 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Hur ska jag lura ögat med icke helt vinkelräta grindstolpar?
Hej,
Har hållt på stängslat med nät runt tomten och har nu kommit till momentet då jag ska bygga en grind.
Grinden kommer ha en stomme av reglar 45x45 och kläs med nät även den.
Varje regel är tänkt att sågas i 45 graders vinkel och på så vis bygga ihop stommen likt en fotoram.
Kruxet är att stolparna inte blev helt vinkelräta vilket leder till att måttet mellan stolparna diffar ca 2cm upptill jämfört med nedtill.
Stolparna sitter fästa i jordankare och den som någon gång slagit ned sånna med slägga vet att det blir lite som det blir, tror inte det är görbart att få dem exakt vinkelräta med de verktyg jag har.
Upptill är avståndet mellan stolparna 115cm och nedtill 113 cm.
Grinden kommer vara ca 100 cm hög.
Tanken var från början att ha 1cm luft mellan varje stolpe och grinden.
Någon som har någon idé hur jag bäst lurar ögat och "trollar bort" dessa två cm?
Bygga en sned grind som är lite större upptill än nedtill är ju möjligt, men då måste vinklarna justeras och jag vet inte om det är så smidigt.
Lämna lite större mellanrum mellan stolpe och grind upptill än nedtill är ju ett sätt.
Kanske inte ens ögat märker av den skillnaden om man inte vet om det?
Tips, erfarenhet och idéer mottages gärna.
Har hållt på stängslat med nät runt tomten och har nu kommit till momentet då jag ska bygga en grind.
Grinden kommer ha en stomme av reglar 45x45 och kläs med nät även den.
Varje regel är tänkt att sågas i 45 graders vinkel och på så vis bygga ihop stommen likt en fotoram.
Kruxet är att stolparna inte blev helt vinkelräta vilket leder till att måttet mellan stolparna diffar ca 2cm upptill jämfört med nedtill.
Stolparna sitter fästa i jordankare och den som någon gång slagit ned sånna med slägga vet att det blir lite som det blir, tror inte det är görbart att få dem exakt vinkelräta med de verktyg jag har.
Upptill är avståndet mellan stolparna 115cm och nedtill 113 cm.
Grinden kommer vara ca 100 cm hög.
Tanken var från början att ha 1cm luft mellan varje stolpe och grinden.
Någon som har någon idé hur jag bäst lurar ögat och "trollar bort" dessa två cm?
Bygga en sned grind som är lite större upptill än nedtill är ju möjligt, men då måste vinklarna justeras och jag vet inte om det är så smidigt.
Lämna lite större mellanrum mellan stolpe och grind upptill än nedtill är ju ett sätt.
Kanske inte ens ögat märker av den skillnaden om man inte vet om det?
Tips, erfarenhet och idéer mottages gärna.
Det borde väl gå bäst om man sätter själva kroken längre ut från stolpen upptill, men inte att man sätter själva långa skenan med hålet fel eftersom då skevar grinden när du öppnar den. Tror jag. Med skenan menar jag den långa biten på grinden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag vet inte, men jag kan tänka mig att när grindarna häng upp, så blir stolparna lite påverkade och lutar ihop lite mer. Och kanske ställer sig helt lodrätt.L L.M.Olsson skrev:
Jag skulle i alla fall väntat med några åtgärder.
Dessutom är väl den enda centimetern per grind knappast märkbar?
KOW har en poäng. Utan att veta om det kanske du har satt tidernas bästa grindstolpe. Kan tänka mig ett krokarna går bra att justera om man kör genomgående.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett litet tillägg, så här på lördagskvällen när man blir lite sentimental/gråtmild efter ett par bärs:
Jag hade en kusin, samma ålder som mig, som hette Svante.
Han bodde med sina föräldrar och sin lillasyster i Trollbäcken, en förort till Stockholm.
De hade en garageuppfart (eller nedfart, garaget låg nog i källaren) med infart från gatan,
och ett par rejäla murade/gjutna grindstolpar vid gatan. Men de hade inga grindar.
En dag band Svante upp ett rep mellan stolparna, och ordnade på så sätt en gunga.
Han började gunga, den ena grindstolpen föll, och min kusin Svante var borta för evigt.
Vi var jämnåriga, och detta var på 1950-talet
Så se till att grindstolparna står stadigt!
Han bodde med sina föräldrar och sin lillasyster i Trollbäcken, en förort till Stockholm.
De hade en garageuppfart (eller nedfart, garaget låg nog i källaren) med infart från gatan,
och ett par rejäla murade/gjutna grindstolpar vid gatan. Men de hade inga grindar.
En dag band Svante upp ett rep mellan stolparna, och ordnade på så sätt en gunga.
Han började gunga, den ena grindstolpen föll, och min kusin Svante var borta för evigt.
KnockOnWood skrev:
Ett litet tillägg, så här på lördagskvällen när man blir lite sentimental/gråtmild efter ett par bärs:
Klicka här för att svara