10 427 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Hur fästa bärlina/tak i vägg och få en vattentät övergång mellan taket och väggen?
Jag ska bygga en altan som också ska fungera som ett tak till ett förråd som ligger under altanen. Anslutningen mellan bärlinan/taket och väggen måste därför bli vattentätt.
Då huset är nybyggt är jag inte jättesugen på att plocka bort panel och installera en ståndskiva bakom den ( typ i denna stil https://www.traguiden.se/konstrukti.../tak-med-betongpannor/anslutning-mot-takkupa/)
Tror ni man skulle kunna få ett ok resultat om man istället bygger enligt denna bild?
Bärlinan monteras direkt mot panelen, ståndskivan lägga utanpå (gröna strecket). I överkant på ståndskivan appliceras någon lämplig fogmassa. Alternativt att ett spår sågas i panelen som ståndskivan kan monteras i.
Principiellt ska konstruktionen se ut ungefär så här:
I verkligheten ser det ut så här nu:
Då huset är nybyggt är jag inte jättesugen på att plocka bort panel och installera en ståndskiva bakom den ( typ i denna stil https://www.traguiden.se/konstrukti.../tak-med-betongpannor/anslutning-mot-takkupa/)
Tror ni man skulle kunna få ett ok resultat om man istället bygger enligt denna bild?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärlinan monteras direkt mot panelen, ståndskivan lägga utanpå (gröna strecket). I överkant på ståndskivan appliceras någon lämplig fogmassa. Alternativt att ett spår sågas i panelen som ståndskivan kan monteras i.
Principiellt ska konstruktionen se ut ungefär så här:
Logga in
Skapa konto
I verkligheten ser det ut så här nu:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kondens hade jag inte tänkt på. Eftersom utrymmet kommer vara öppet mot atmosfären kommer denna kodens troligen inte var något problem om man tänker på vilken övrig fukt som kan komma in i utrymmet.H huggan skrev:
Om jag någon gång i framtiden vill bygga för öppningen, isolera taket och värma upp utrymmet kan det kanske bli problem. Men den dagen den sorgen.
Någon åsikt om att såga ett horisontellt snitt i panelen där plåten kan föras in? Det borde minska risken att fukt kommer in bakom plåten, samtidigt som risken ökar att fukt kan tränga in i panelen.
Jag tycker att du ska göra rätt från början och ta ner panelen . Det är inget stort jobb, och det är lättare att få det tätt. Behöver du byta ut en panelbräda i framtiden så är det dessutom lättare att göra än om du spikat fast bärlinan i panelen.
Klicka här för att svara