Jag har 12mm tjocka folierade spånskivor som innertaktak under ett mellanbjälklag cc60. Jag funderar på enklaste sätt att få det slätt, dvs utan dessa fula skarvar som löper längst med bjälkarna.
Kan man skrapskpackla skarvar och sedan limma armeringsduk i taket? Folierade skivor blir det väll svårt och få det och sitta ordentligt.
Kan man skruva renoveringsgips på spånskivorna? Eller finns det risk att det hänger?
Eller finns det bara ett alternativ. Dvs riva glesa cc30 och på med 13mm gips?
Tips och idéer uppskattas!

Jag gjorde precis som du föreslår. Spacklade alla skarvar 3 gånger och limmade med armeringsduk. Jag limmade med Bostic Wall strong, det är lite starkare lim. Målade väl 3 gånger också. Har ett fint slätt tak som inte har ändrat sig på 10 år.

• Gilla
SimonClaesson
  • Laddar…
Jamen dåså! Kanske man man tom rugga ytan lite med ett 80papper för att få bättre vidhäftning. Fick nyss kanske 10 rullar duk från jobbet som va ”dåliga” så det passar ju perfekt.
Tack för svaret och tipset ang limmet!

Det kan du göra om du vill. Kommer inte ihåg om jag slipade men det skadar ju inte Jag vet att man brukar ”prajma” med häftgrund eller liknade för att få öka vidhäftningen men det gjorde inte jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.