Hej
Har ett kallgarage där väggen på ena sidan är lös, den sitter inte fast ordentligt i grunden (lecablock) och sitter snett mot husvägg (tegel). Osäker på varför det blivit så (var så när vi köpte huset) men gissar att det har sjunkit i samband med dränering.
Reglarna som bär upp konstruktionen har takbjälkarna (platt tak) på sig, så för att fixa reglarna i väggen så behöver bjälkarna avlastas. Hur gör man detta? Antar att man behöver avlasta bjälkarna med någon anordning?
Det är den gröna väggen som är sned/lös. Det är två bjälkar som ligger på den biten av väggen.
Har ett kallgarage där väggen på ena sidan är lös, den sitter inte fast ordentligt i grunden (lecablock) och sitter snett mot husvägg (tegel). Osäker på varför det blivit så (var så när vi köpte huset) men gissar att det har sjunkit i samband med dränering.
Reglarna som bär upp konstruktionen har takbjälkarna (platt tak) på sig, så för att fixa reglarna i väggen så behöver bjälkarna avlastas. Hur gör man detta? Antar att man behöver avlasta bjälkarna med någon anordning?
Det är den gröna väggen som är sned/lös. Det är två bjälkar som ligger på den biten av väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror jag behöver stötta upp takbjälkarna (som går från kortsida till kortsida) på garaget så jag kan bygga om reglarna för att sedan släppa ned takbjälkarna på.
När jag googlar hittar jag Stämp, kan man använda sådana för att hålla upp takbjälkarna? Takbjälkarna ligger ju på ytterväggarna, så finns ju inget som håller upp dem i mitten. Om, sätter man flera stämp per bjälk eller bara i ytterkant?
Eller finns det något annat att lyfta med?
När jag googlar hittar jag Stämp, kan man använda sådana för att hålla upp takbjälkarna? Takbjälkarna ligger ju på ytterväggarna, så finns ju inget som håller upp dem i mitten. Om, sätter man flera stämp per bjälk eller bara i ytterkant?
Eller finns det något annat att lyfta med?
Bjälkar på takets högsta punkt
Bjälke nr 2
Exempel på sned vägg. Tror det har sjunkigt när det har drenerats vilket gjort att väggen blivit sned. Regeln i botten sitter dålig fast i Lecablocken samt väggen är lite sned. Fotot lurar en lite, det är mer reglen som är sned än Lecablocken).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälke nr 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel på sned vägg. Tror det har sjunkigt när det har drenerats vilket gjort att väggen blivit sned. Regeln i botten sitter dålig fast i Lecablocken samt väggen är lite sned. Fotot lurar en lite, det är mer reglen som är sned än Lecablocken).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Det behövs nog en bättre bild så man ser helheten istället. Är det ett golv man ser på sista bilden och vad är då det till höger?
Det är Leca runt om och betonggolv innanför, från 1968. Väggen sitter inte ordentligt fast i Leca och är dessutom lite sned.
Som jag ser det kan jag ju pressa in regeln i botten och skruva fast och försöka få det rakt med tryck från takbjälkarna. Men antar att det kan vara svårt att få det bra och man borde kanske stötta upp takbjälkarna och bygga ny vägg.
Som jag ser det kan jag ju pressa in regeln i botten och skruva fast och försöka få det rakt med tryck från takbjälkarna. Men antar att det kan vara svårt att få det bra och man borde kanske stötta upp takbjälkarna och bygga ny vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara