hej, har tagit bort en garderob och väggen bakom ser ut såhär. Vass och till och med väggens plankor syns längs ner dör det antagligen suttit en stor sockel tidigare. Hur spacklar jag mutar detta? Gips?

• Skadad vägg där garderob tagits bort, exponerad med spikar, flagnande färg och synliga plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg efter borttagen garderob med synliga plankor och rester av gammal tapet, verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Skadad vägg där puts fallit av och exponerat underliggande träreglar och plankor, behov av reparation.
    Skapa konto
Snabbast är att sätta renoveringsgips som är 6 mm tjock. Men då får du problem att få en snygg avslutning upptill. Du kan lösa det genom att sätta gipset på hela väggen ända upp i taket.
Eller så försöker du få lite puts nedtill för att ersätta det som har försvunnit och bredspackla sedan.

hsd
Knacka bort all lös puts och putsa om

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Du kan köra gipsputs, enklast att använda.

• Gilla
tobben87
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Du kan köra gipsputs, enklast att använda.
Behöver jag sätta nått nät? Typ hönsnät som armering?

hsd
Vassen är armeringen...

Armerar så in i vassen

• Gilla
Leif i Skåne och 6 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vassen är armeringen...

Armerar så in i vassen
Hö hö:)

Ok så nät är overkill?

hsd
Nät är bättre så om allt sitter löst är det vettigt att nätarmera
Men det ser Du ju när Du börjar knacka

hsd hsd skrev:
Nät är bättre så om allt sitter löst är det vettigt att nätarmera
Men det ser Du ju när Du börjar knacka
Å hur mycket ska jag knacka? Allt som sitter löst? Och hur hårt?

Ja, allt som sitter löst. Inte knacka så hårt. På bilderna ser det ut som det borde räcka upp till tapetkanten, men det är svårt att avgöra på bara bilder.

Riv ner till plank. Gipsa och spackla?

Så gips, och inte murbruk? Puts? Fix? Verkar finnas en himla massa produkter. Har ni nån bra länk till vettigt material man kan köpa vore jag tacksam.

J
Troligen kalkputs. som ngn skrev, gipsputs funkar troligen att laga med, mer lättjobbat, men ta inte något hårdare. kalkputs är mjukt och kan ta upp rörelser, men är samtidigt skört för slag eller lagningar med hårdare bruk. Dvs laga med fel material och cement puts kommer släppa som en kaka när väggarna rör sig lite. Vassen funkar fint att putsa på, ingen anledning att ha något annat... Mina erfarenheter från liknande jobb hemma här som amatör, men läst mycket inför lagningarna...

AXS
AXS AXS skrev:
[länk]

Gipsputs är grymt på många sätt, enkelt att jobba med och fäster på det mesta. Borsta av ytan innan och fukta med blomspruta.
Vad pratar vi för torktider innan man kan bredspackla över gipset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.