Hej allihopa, nybliven husägare & medlem hära, när vi var å kika på detta huset blev vi kär direkt, jag kikade på det bef staketet lite snabbt och tänkte att det där går fort att byta ut inga problem.
nu är vi husägare och ack så fel jag hade, efter att ha grävt fram stolparna så har jag insett att dom gjutit ned stolparna i backen ca 50-70 cm... det är impregnerade 45x70 stolpar som är där, provtryckt alla stolpar och inprincip bara spetsen går in på kniven men har även kapat en stolpe jämns med fundamentet och det är dygnsurt träet, stolparna lutar utåt och hade behövts riktats allihopa annars sitter staketet stumt, har inte en tendens att vilja röra sig något.
Nu min fråga till er som är lite mera kunniga på sådant här.
Alternativ 1 å köra en skarv med halv om halv omlott och förlänga stolpen till 120 som mitt nya staket skall bli.
Alternativ 2 är att kapa stolparna jämns med fundamentet och montera stolpfötter, fundamenten är gjutna snett så shimsning och diverse riktning måste göras, väldigt svårt att få det rakt testade det alldeles nyss och gick inget bra.
Alternativ 3 är att bygga en liten annordning så jag kan dra upp stolpe och fundament med hjulingen, släppa ned formrör och montera stolpskor.
Vilket alternativ hade ni kört på känns lite sådär och skarva en stolpe som suttit där i 10+ år, alternativ 2 känns lönlöst och alternativ 3 känns som väldigt mycket jobb? tips mottages gärna
Tack på förhand!
nu är vi husägare och ack så fel jag hade, efter att ha grävt fram stolparna så har jag insett att dom gjutit ned stolparna i backen ca 50-70 cm... det är impregnerade 45x70 stolpar som är där, provtryckt alla stolpar och inprincip bara spetsen går in på kniven men har även kapat en stolpe jämns med fundamentet och det är dygnsurt träet, stolparna lutar utåt och hade behövts riktats allihopa annars sitter staketet stumt, har inte en tendens att vilja röra sig något.
Nu min fråga till er som är lite mera kunniga på sådant här.
Alternativ 1 å köra en skarv med halv om halv omlott och förlänga stolpen till 120 som mitt nya staket skall bli.
Alternativ 2 är att kapa stolparna jämns med fundamentet och montera stolpfötter, fundamenten är gjutna snett så shimsning och diverse riktning måste göras, väldigt svårt att få det rakt testade det alldeles nyss och gick inget bra.
Alternativ 3 är att bygga en liten annordning så jag kan dra upp stolpe och fundament med hjulingen, släppa ned formrör och montera stolpskor.
Vilket alternativ hade ni kört på känns lite sådär och skarva en stolpe som suttit där i 10+ år, alternativ 2 känns lönlöst och alternativ 3 känns som väldigt mycket jobb? tips mottages gärna
Tack på förhand!
Hej hej - mitt bästa råd jag kan ge dig just nu är att bilder aldrig är fel att bifoga till frågor på detta forum.
Tex fattar jag inte problemet med stolpskorna. Menar du att hålet för stolpskon skulle hamna i resterna av gamla stolpen som är ingjuten i betongplint?
Tex fattar jag inte problemet med stolpskorna. Menar du att hålet för stolpskon skulle hamna i resterna av gamla stolpen som är ingjuten i betongplint?
S fiar4387 skrev:
S fiar4387 skrev:Hej hej - mitt bästa råd jag kan ge dig just nu är att bilder aldrig är fel att bifoga till frågor på detta forum.
Tex fattar jag inte problemet med stolpskorna. Menar du att hålet för stolpskon skulle hamna i resterna av gamla stolpen som är ingjuten i betongplint?[/QUOTE
Kollar om en stolpfot kan få plats i fundamentet men betongen är inte slät så även om man skulle shimsa den tror jag slutresultatet ej blir bra ändåS fiar4387 skrev:
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Är medveten om det problemet är att stolpskon skulle hamna i gamla trästolpen och borra vid sidan om det finns det ej plats förS fiar4387 skrev:
Hjälpte en kompis att rycka bort ett staket. Första klumpen va brutal stor och vi höll på att ge upp. Dock blev det tydligt att de tyckte cementåtgången va i största laget för varje nästföljande klump blev mindre och mindre.