Hej allihopa, nybliven husägare & medlem hära, när vi var å kika på detta huset blev vi kär direkt, jag kikade på det bef staketet lite snabbt och tänkte att det där går fort att byta ut inga problem.

nu är vi husägare och ack så fel jag hade, efter att ha grävt fram stolparna så har jag insett att dom gjutit ned stolparna i backen ca 50-70 cm... det är impregnerade 45x70 stolpar som är där, provtryckt alla stolpar och inprincip bara spetsen går in på kniven men har även kapat en stolpe jämns med fundamentet och det är dygnsurt träet, stolparna lutar utåt och hade behövts riktats allihopa annars sitter staketet stumt, har inte en tendens att vilja röra sig något.

Nu min fråga till er som är lite mera kunniga på sådant här.

Alternativ 1 å köra en skarv med halv om halv omlott och förlänga stolpen till 120 som mitt nya staket skall bli.

Alternativ 2 är att kapa stolparna jämns med fundamentet och montera stolpfötter, fundamenten är gjutna snett så shimsning och diverse riktning måste göras, väldigt svårt att få det rakt testade det alldeles nyss och gick inget bra.

Alternativ 3 är att bygga en liten annordning så jag kan dra upp stolpe och fundament med hjulingen, släppa ned formrör och montera stolpskor.

Vilket alternativ hade ni kört på känns lite sådär och skarva en stolpe som suttit där i 10+ år, alternativ 2 känns lönlöst och alternativ 3 känns som väldigt mycket jobb? tips mottages gärna

Tack på förhand!

Quick and dirty. Kapa stolpe. Borra hål för stolpsko (med pinne) lätt och få rakt.

T topmount skrev:
Quick and dirty. Kapa stolpe. Borra hål för stolpsko (med pinne) lätt och få rakt.
Hur hade du tänkte att man ska fästa stolpskon ? hur länge tror du det håller innan stolparna börjar ge vika och ruttna ?

S
Hej hej - mitt bästa råd jag kan ge dig just nu är att bilder aldrig är fel att bifoga till frågor på detta forum.

Tex fattar jag inte problemet med stolpskorna. Menar du att hålet för stolpskon skulle hamna i resterna av gamla stolpen som är ingjuten i betongplint?

Vitmålat staket framför en gräsmatta med träd och röda hus i bakgrunden en mulen dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad grundenhet för utomhusbelysning bredvid en vit trästaket på en jordig mark.
Skapa konto

S
Haha det var ta mig tusan snabbt ordnat, och med dagsljus och allt. Vad är på gång i bild 2?

S fiar4387 skrev:
Haha det var ta mig tusan snabbt ordnat, och med dagsljus och allt. Vad är på gång i bild 2?
S fiar4387 skrev:
Hej hej - mitt bästa råd jag kan ge dig just nu är att bilder aldrig är fel att bifoga till frågor på detta forum.

Tex fattar jag inte problemet med stolpskorna. Menar du att hålet för stolpskon skulle hamna i resterna av gamla stolpen som är ingjuten i betongplint?[/QUOTE
S fiar4387 skrev:
Kollar om en stolpfot kan få plats i fundamentet men betongen är inte slät så även om man skulle shimsa den tror jag slutresultatet ej blir bra ändå

Alternativ 4: Om ni inte har hund eller rymningsbenägna småbarn, bort med staketet, kanske passar bra utan något alls?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alternativ 4: Om ni inte har hund eller rymningsbenägna småbarn, bort med staketet, kanske passar bra utan något alls?
Vi har hund är därav vi vill ha högre staket

S
Aha. Du har fel stolpsko. Som nämnts ska du ha en på pinne. Du borrar hål i betongen med borrhammare och sticker ned stolpskon + någon form av ankarmassa. Typ så här
Illustration av stolpskon monterad i betong med ankarmassa och en delvis insatt stolpsko på pinne.
Skapa konto

K Kim Fredrik skrev:
Hur hade du tänkte att man ska fästa stolpskon ? hur länge tror du det håller innan stolparna börjar ge vika och ruttna ?
Tänkte mer att man kunde borra i cement klumpen. Vill man kan man ju köpa ett långt trä borr och borra ut träpinnen ur betong klumpen och gjuta i mitten.

S fiar4387 skrev:
Aha. Du har fel stolpsko. Som nämnts ska du ha en på pinne. Du borrar hål i betongen med borrhammare och sticker ned stolpskon + någon form av ankarmassa. Typ så här
[bild]
Är medveten om det problemet är att stolpskon skulle hamna i gamla trästolpen och borra vid sidan om det finns det ej plats för

T topmount skrev:
Tänkte mer att man kunde borra i cement klumpen. Vill man kan man ju köpa ett långt trä borr och borra ut träpinnen ur betong klumpen och gjuta i mitten.
Funderat även på detta men kommer den nya betongen att fästa nog bra i den gamla om man ej får bort allt trä?

S fiar4387 skrev:
Aha. Du har fel stolpsko. Som nämnts ska du ha en på pinne
Blir det inte svajigt med såna stolpskor till ett staket?

• Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Hjälpte en kompis att rycka bort ett staket. Första klumpen va brutal stor och vi höll på att ge upp. Dock blev det tydligt att de tyckte cementåtgången va i största laget för varje nästföljande klump blev mindre och mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.