Hej!
Vi har grävt ur en torpargrund i vårt lilla torp för att gjuta en platta istället.
Vi har gjort allt förarbete enligt skolboken med 20 cm välpaddat och riktat singel, 30 cm cellplast med förskjutna skarvar, sen har vi gjutit en 10 cm tjock kaka uppepå med golvvärme slang och hela köret!
Plattan är 12 x 4,8 m med avbrott för ett stort murstocksfundament i mitten utav huset. Färdig platta ligger ca 50 cm över marken utanför och hela gjutningen har skett innanför den befintliga murade stenfoten med en isolerande avskärmning för kallras.
Min oro rör armeringen! Vi har inte överlappat armeringsnäten, armeringsnäten är kvartsnät och ligger bara kant i kant. Behöver jag vara orolig??

• Armeringsnät ligger kant i kant utan överlapp på en isolerad betonggrund med värmeslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, så där kan du inte göra. Överlappa med minst en ruta.

wildeside
Dom bör ligga med minst 1 ruta i överlapp.

Tanken med att överlappa armeringen är att få en stark genomgående armering. Att inte överlappa blir som vilken generalskarv som helst i tex ett skivmaterial osv

Jag är fullt medveten om att det är fel! Men tyvärr ör det ju för sent att ändra på, det är gjutet och klart! Hur stor är risken för konsekvenser?

Kommer antagligen spricka där i skarven men du ska väl ändå ha golv över?

Lulaua Lulaua skrev:
Kommer antagligen spricka där i skarven men du ska väl ändå ha golv över?
Limmad matta över hela golvet

Webbe89 Webbe89 skrev:
Limmad matta över hela golvet
Kommer det spricka under härdningstiden eller kommer det komma senare?

Frågan är egentligen vad plattan kommer att användas till. Ur ren konstruktionsynpunkt så är den i princip oarmerad.
Troligtvis kommer det ej att hända jättemycket. Vad jag förstår så är markförhållandena bra och plattan blir egentligen inte bärande.

Men med det sagt - om jag, mot förmodan, var i din sits, så skulle jag inte sovit lugnt.

När gjöt ni? Det skulle med största sannolikhet spruckit ändå.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Frågan är egentligen vad plattan kommer att användas till. Ur ren konstruktionsynpunkt så är den i princip oarmerad.
Troligtvis kommer det ej att hända jättemycket. Vad jag förstår så är markförhållandena bra och plattan blir egentligen inte bärande.

Men med det sagt - om jag, mot förmodan, var i din sits, så skulle jag inte sovit lugnt.

När gjöt ni? Det skulle med största sannolikhet spruckit ändå.
Vi gjöt med 40 dagars betong för två veckor sedan.
Om det spricker eller när det spricker, är det fara för att det blir förskjutningar i höjdled? Isf är det fara för vattenslangen?

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Om jag förstått saken rätt, så är det bara ett rum inomhus. Väldigt små belastningar. Så om det spricker, så är det när betongen brinner/härdar. Men jag tror inte heller att det rör sig om några stora, genomgående sprickor. Vattna och täck plattan ordentligt, de första dygnen så plattan brinner långsamt. Då minskar du riskerna för sprickor. Om det ändå spricker, går det att lösa efteråt på olika sätt.

A AG A skrev:
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Om jag förstått saken rätt, så är det bara ett rum inomhus. Väldigt små belastningar. Så om det spricker, så är det när betongen brinner/härdar. Men jag tror inte heller att det rör sig om några stora, genomgående sprickor. Vattna och täck plattan ordentligt, de första dygnen så plattan brinner långsamt. Då minskar du riskerna för sprickor. Om det ändå spricker, går det att lösa efteråt på olika sätt.
Skönt att höra! Ne precis det är väldigt små ytor som sagt och det finns inga bärande väggar som belastar plattan

Ett sätt att undvika sprickor som kan påverka plastmattan, skulle ju kunna vara att lägga ett lager flytspackel över ytan med ett klenare armeringsnät i spacklet. Här handlar det ju inte om att ta upp några laster. Så även ett kycklingnät som armering skulle troligen hjälpa en del.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
harry73
Sprickorna kan komma under härdningstiden eller senare, t ex på vintern när man kallställer huset. Det beror på att betongen krymper när den härdar, men också pga temperaturförändringar.

Det kan hända om 5, 10 eller 20 år. Det bästa är flera sprickor med liten sprickbredd. Sämre är en spricka med större sprickbredd..

Vet man exakt var skarven går, kan man såga en sprickanvisning ner till 1/3 del av plattans höjd. Då har man en rack och snygg skarv, som man kan fylla med tätningsmassa. Vet man däremot inte var skarven går (och det kan räcka att gissa 5 - 10 cm fel) då fyller skarven ingen funktion och får man sprickan nån annanstans.

Är dock huset alltid uppvärmd, borde betongplattan alltid ha en temperatur mellan 10 och 25 grader, och blir den inte så utsatt för temperaturkrymp

På 50- och 60-talet byggdes massvis med hus där källargolvet helt saknade armering. De flesta har funkat bra. Med tanke på den lilla belastning som blir på ditt golv så tror jag inte att det blir några problem. Och eftersom det redan är försent att ändra så är det ingen idé att ligga sömnlös.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.