T
Hej, jag har en fundering kring hur man förankrar virke/plank på en släpkärra så att alla plankor sitter fast. När jag drar spännbandet över så är ju inte virket packat exakt ”rundat” som själva bandet blir när man spänner åt. Det räcker ju att en planka ligger lite högt för att plankan bredvid inte ska få friktion mot spännbandet? Stod igår i ta mig fan en halvtimme och försökte pussla ihop det.

Hur gör ni, finns det något bra sätt att tänka kring detta?

B
Slår ett varv runt högen. Dvs över och sedan ner på bortre sidan, sedan under och upp på "startsidan" och bort till andra sidan släpet.

Känner att det skulle vara lättare att förklara med en bild...

• Gilla
Fario och 6 till
  • Laddar…
H
Jag lägger så jämt det går.
Sen drar jag från surrningsöglan över brädorna, så under och över så man gör ett varv runt brädhögen sen till nästa ögla och spännet fast.
Då nyper det ihop allt.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
Att surra hela lasten i et "nyp" fungerar bara om högen inte är för bred i förhållande till höjden. Annars får brädorna i mitten ingen klämkraft.
Man kan stapla så att man har ett berg i mitten, en del högre än vid kanten. Då biter spännbanden bättre.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
T
B breakman skrev:
Slår ett varv runt högen. Dvs över och sedan ner på bortre sidan, sedan under och upp på "startsidan" och bort till andra sidan släpet.

Känner att det skulle vara lättare att förklara med en bild...
Ah, smart. Visste att det fanns folk som löst det! Tack!

• Gilla
Johannes Karlsson 123
  • Laddar…
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Att surra hela lasten i et "nyp" fungerar bara om högen inte är för bred i förhållande till höjden. Annars får brädorna i mitten ingen klämkraft.
Man kan stapla så att man har ett berg i mitten, en del högre än vid kanten. Då biter spännbanden bättre.
Det var det jag försökte idag men sjukt frustrerande att några plankor hela tiden var ”lösa”

Japp, loopsurrning är enligt instruktionsboken, men den halva loopsurrning som beskrivs ovan fungerar perfekt. Kan också kompletteras med ett band runt endast brädhögen för att knipa åt dessa.

• Gilla
SF84 och 1 till
  • Laddar…
Finns bra instruktioner för yrkestrafik som hittas på nätet.
Kan man få till förstängning är det att föredra framåt. Då är man säker även om förspänningen släpper lite under färd.
Tänk på att lastsäkringen skall klara minst hela lastens vikt framåt och halva åt övriga sidor.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
Det är tillåtet att använda hur många band man vill. Jag brukar dra ihop högen med ett antal band och sen kan man banda högen i vagnen. Att använda samma band till båda uppgifterna brukar fungera dåligt även om det såklart går om man tänker till. Spännband är dock billiga så jag ser ingen anledning till att inte ha många.

Det brukar inte alls fungera dåligt, tvärtom. Fungerar det dåligt gör du något fel.

• Gilla
Ekgransdon
  • Laddar…
M Mikasw skrev:
Finns bra instruktioner för yrkestrafik som hittas på nätet.
Kan man få till förstängning är det att föredra framåt. Då är man säker även om förspänningen släpper lite under färd.
Tänk på att lastsäkringen skall klara minst hela lastens vikt framåt och halva åt övriga sidor.
Hur är det här egentligen, har du 1000kg last så har jag trott det räcker med ett 1t band...
Men enl en lärare jag hade i veckan så måste man räkna på det, åker du 90 så väger lasten 9t vid bromsning ( vilket kanske stämmer) så då är det 9t du ska säkra

MathiasS MathiasS skrev:
Det brukar inte alls fungera dåligt, tvärtom. Fungerar det dåligt gör du något fel.
Ja självklart men det är väl det som är grejen, 90% av alla som surrar gör fel och de har bara två band med sig. De spänner bara högen neråt med ett band och sen glider det som inte sitter fast ut bakåt.

Nej hur fort man åker är inte relevant.

Möjligen ska man ta hänsyn till retardationen som ju kan vara allt från någon enstaka g till mycket mer om du kör in i en bergvägg. Och ska man räkna noga så tar man hänsyn till friktionen mot underlaget osv, det är inte speciellt komplicerat men också helt onödigt för det vi diskuterar här.

Spontant tror jag att jag aldrig använt två en-tons band för 1ton virke på släpet. Det är ett rejält lass så jag kör nog med 3 eller 10-tons banden så att man kan dra åt ordentligt.

Du kan ju också läsa specifikationen på lastöglorna på ditt släp - du kommer nog bli förvånad/avskräckt när du ser hur lite dom tål på de flesta släp.... => ingen ide att ha spännband för många ton.....det kommer lossna ändå...

• Gilla
nino
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja självklart men det är väl det som är grejen, 90% av alla som surrar gör fel och de har bara två band med sig. De spänner bara högen neråt med ett band och sen glider det som inte sitter fast ut bakåt.
Så är det säkert, jag uppfattade bara att du inte tyckte att den halva loopsurrningen fungerade, och det ville jag protestera mot. Att "folk" inte kan surra ordentligt ser man varje gång man närmas sig en bygghandel. Skrämmande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.