Har tänkt att på egen hand bygga ett plank/staket runt vårt hus, och det har uppkommit en del frågetecken. Jag har tänkt bygga ett plank av ståendes 45x45 reglar 180 cm höga med 1 cm mellanrum samt avkapade toppar på 45°.
Ska köra på markskruv, och har kommit fram till att det krävs 95x95 reglar, men går det bra med 180cm mellanrum eller ska jag ha kortare? Vilken slags markskruv är lämplig?
Vad för slags bärreglar är smartast? Tänker antingen reglar som jag fäster mellan stolparna med ett vinkelbeslag, alternativt någon tunnare regel som jag skruvar utanpå stolparna. I det sista alternativet, är det lönt att fräsa ut spår i varje stolpe eller räcker det att bara skruva? Hur många "våningar" behövs?
Sen så vill jag gärna ha planket laserat brunt, och då tänker jag att jag antingen bygger hela planket i tryckt virke, för att efter en säsong lasera utsidan och strunta i att försöka komma åt mellan spjälorna. Tror ni att man kommer märka att det inte är målat mellan trots att det bara är 1 cm mellanrum? Andra alternativet är att använda obehandlade 45x45 reglar till spjälor som jag laserar innan det byggs. Det känns lite omständigare men självklart något jag får göra om det behövs!
Kom gärna med era tankar och råd om hur man gör på bästa vis, skivkar med en ritning på hur jag har tänkt mig!
Mvh,
Issec